Název:
Dítě s poruchou autistického spektra
Překlad názvu:
Child with autistic spectrum disorder
Autoři:
PĚCHOČOVÁ, Nikol Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na téma poruchy autistického spektra. Hlavní cíl spočívá v porovnání způsobů výchovy a vzdělávání dětí v předškolním věku v běžné a speciální mateřské školce a popisu přínosů a nedostatků v životě člověka s PAS. První část práce je zaměřena na charakteristiku autismu, vymezení jednotlivých pojmů, klasifikaci, možnosti a prostředky edukace na základě zdrojů odborné literatury. V druhé části praktické se popisují možnosti vzdělávání ve speciální a běžné mateřské školce, kdy se pro kvalitativní výzkum vybraly dva chlapci stejného věku a s diagnózou dětského autismu. Práce je zpracována metodou zúčastněného pozorování. Stala jsem se přímým aktérem ve výchovně vzdělávacím procesu. Poznatky výzkumu jsou založeny na reakcích, činnostech, přístupech jednotlivých klientů a dalších účastníků celého procesu v domácím a školském zařízení. Jsou zde přiblíženy konkrétní metody, se kterými se v daných zařízeních pracovalo a jejich vlivy na pozorované klienty. Pravidelným docházením na zvolená místa jsem hodnotila, zda se zvolené techniky osvědčují v jejich všestranném rozvoji a porovnávala vzájemnou spolupráci rodiny se školským zařízením. Vznikl bohatý popis dvou pozorovaných klientů a jejich individuálních projevů na základě utříděných dat. Na závěr se v diskuzi zabývám výsledky celého výzkumu, přínosy i možnými nedostatky, které se v životě klientů odehrávají a vlastním náhledem na danou situaci.This bachelor thesis is focused on the topic of autistic spectrum disorders. The main objective is to compare ways of educating pre-school children in a regular and special kindergarten, and a description of the benefits and deficiencies in the life of a person with ASD. The first part of the work is focused on characteristics of autism, definition of individual concepts, classification, possibilities and means of education based on sources of professional literature. The second part describes the possibilities of education in a special kindergarten, where two boys of the same age and a diagnosis of child autism were selected for qualitative research. The work was done by the method of participating observation. I became a direct actor in the educational process. Research findings are based on responses, activities, approaches of individual clients and other participants in the whole process in home and school facilities. Here are some of the specific methods that are used in those institutions, and their effects on the observed clients. By regularly attending selected places, I evaluated whether the chosen techniques were successful in their versatile development, and I compared the mutual collaboration of the family and the school. A rich description of the two observed clients and their individual manifestations was created, based on the sorted data. Finally, I discuss the results of the whole research, the benefits and possible shortcomings that take place in the life of the clients, and my own view of the given situation.
Klíčová slova:
autistická triáda; diagnostika; hra; inkluze; PAS; pervazivní vývojové poruchy; terapie; vzdělávání; výchova; ASD; autistic triad; diagnostics; education; inclusion; pervasive developmental disorders; play; therapy Citace: PĚCHOČOVÁ, Nikol. Dítě s poruchou autistického spektra. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/54981