Original title:
Francouzská univerzita jako zóna rovných šancí
Translated title:
French university as a zone of equal chances
Authors:
Normarková, Kateřina ; Jančík, Jiří (advisor) ; Nováková, Sylva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce volně navazuje na bakalářskou práci Sociální predeterminace pro studium ve Francii. Věnuje se vývoji francouzského vzdělávacího systému a studuje pohledy odborníků na problematiku rovných šancí v přístupu ke vzdělání. Pierre Bourdieu a Raymond Boudon ve svých teoriích reflektují společenské dění po roce 1968, studentské nepokoje a krizi vysokého školství, a táží se jaká z ní vedou východiska. Rozhovory se studenty a učiteli z Univerzity v Avignonu a dotazníkové šetření s absolventy francouzských vysokých škol přinesly mnoho podnětných myšlenek na téma rozdílné dostupnosti vysoškolského vzdělání, tedy odlišností mezi univerzity a grande école. KLÍČOVÁ SLOVA vzdělání, předurčení, sociální status, francouzský vzdělávací systém, školské reformyThis work freely follows the bachelor thesis Social predeterminations for studying in France. The content studies evolution of french educational system and experts opinions on problematics of equal chances in acces to the education. Pierre Bourdieu and Raymond Boudon reflect in their theories changes in society after 1968, student protests and crisis of universities, and ask how to solve them. Interviews with University of Avignon's students and teachers and questionnaire research brought many important ideas which helped to explore the difference of entering to two academic insitutions: university and grand école. KEY WORDS: education, predetermination, social status, french educational system, school reformes
Keywords:
chances; education; french university background; predetermination; reforms of french education system; social status; prostřední francouzské univerzity; předurčení; reformy francouzského školství; sociální status; vzdělání; šance
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104202