Original title:
Matematický potenciál aktivit v hodinách tělesné výchovy na 1. stupni základní školy
Translated title:
Mathematical potential of activities in the classes of physical education in elementary school
Authors:
Šíp, Ondřej ; Slezáková, Jana (advisor) ; Jirotková, Darina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá aktuální tematikou objevování mezipředmětových vztahů, konkrétně matematiky a tělesné výchovy. V teoretické části jsou popsány vzdělávací cíle a náplň těchto předmětů tak, jak jsou ve školách standardně vyučované. V dalších kapitolách jsou rozebrány mezipředmětové vztahy a jejich forma v současné pedagogice s důrazem na mezipředmětové vztahy matematiky a tělesné výchovy. Praktická část obsahuje kazuistiky žáků, kteří absolvovali tělesnou výchovu s aktivitami navázanými na rytmus v matematice. Tato intervence byla realizována ve skupině dvou čtvrtých tříd ZŠ, další dvě čtvrté třídy absolvovaly klasickou tělesnou výchovu. Rozdíly mezi třídami byly zjišťovány na úrovni žákovských postojů k matematice a tělesné výchově a na úrovni matematických znalostí z úvodního testu a testu, který žáci absolvovali s odstupem času po tělocviku orientovaném na rytmická cvičení. Práce obsahuje také soubor cvičení, která byla žákům zadávána a která lze použít pro rozvoj rytmického matematického myšlení. KLÍČOVÁ SLOVA matematika, tělesná výchova, mezipředmětové vztahy, rytmus, tělovýchovné aktivity, kazuistikaThis thesis is concerned with exploration of the interdisciplinarity of school subjects, specifically the link between mathematics and physical education. The educational goals and content of these subjects, as they are taught in majority of schools, are described in the theoretical part. The subsequent chapters analyze the form of interdisciplinarity in the current educational system, with the focus on the interdisciplinary relation between mathematics and physical education. The practical part of this thesis consists of case reports of students who took part in physical education with activities focused on rhythm in mathematics. This intervention was administered in two fourth grade classes, that were compared with two different fourth grades that took part in regular physical education. The differences between these classes were investigated by examining the students' attitude towards mathematics and physical education, as well as students' mathematical knowledge, which was assessed by administering tests before and after the physical education interventions. Additionally, the thesis contains the collection of the exercises that the students took part in, and which can be used to improve rhythmical and mathematical abilities. KEYWORDS mathematics, physical education, interdisciplinary relations,...
Keywords:
case study; interdisciplinary relations; mathematics; physical education; physical-educational activities; rhythm; kazuistika; matematika; mezipředmětové vztahy; rytmus; tělesná výchova; tělovýchovné aktivity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104087