Original title:
Analýza konceptuálního rámce managementu vzdělávání v recenzovaných pedagogických časopisech v letech 2000-2017
Translated title:
Analysis of conceptual framework of educational management in peer-reviewed pedagogical journals in 2000-2017
Authors:
Schrötterová, Martina ; Dvořáková, Miroslava (advisor) ; Veteška, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou konceptuálního rámce managementu vzdělávání v recenzovaných pedagogických časopisech. Teoretická část je zaměřena na shrnutí dosavadních poznatků ohledně všech kontextů souvisejících s oblastí managementu vzdělávání z pohledu časové perspektivy. Čerpá jak ze zahraničních, tak z domácích zdrojů. Pozornost bude věnována také aktuální problematice terminologicky neustálených důležitých edukologických pojmů souvisejících s managementem vzdělávání. Další kapitoly se budou věnovat vzdělávacím teoriím, perspektivám leadershipu ve vzdělávání, celoživotnímu vzdělávání, vzdělávání dospělých a vzdělávání seniorů. Výzkumná část je zaměřena na obsahovou analýzu českých recenzovaných pedagogických časopisů Pedagogika, Pedagogická orientace a Studia paedagogica. Jejím cílem je analyzovat, jak se v nich vyvíjel konceptuální rámec managementu vzdělávání v letech 2000-2017. Na základě analýzy budou hledány odpovědi na to, jaké oblasti managementu vzdělávání a jakému subjektu je věnována největší pozornost, jaká témata jsou v souvislosti se vzděláváním dospělých a seniorů nejčastěji řešena, jak se vyvíjela frekvence těchto témat a jestli mezi analyzovanými časopisy existují nějaké společné vzorce. KLÍČOVÁ SLOVA management vzdělávání, leadership ve vzdělávání, celoživotní vzdělávání,...This diploma thesis deals with the analysis of the conceptual framework of education management in peer-reviewed journals. The theoretical part is focused on the summary of the existing knowledge about all contexts related to the field of education management from the point of view of the time perspective. It draws on both foreign and domestic sources. Attention will also be paid to the current issue of terminologically uninterrupted important educological terms related to the management of education. Further chapters will focus on educational theories, leadership perspectives in education, lifelong learning, adult education and senior education. The research part is focused on the content analysis of the Czech peer- reviewed pedagogical journals Pedagogika, Pedagogická orientace and Studia paedagogica. Its aim is to analyze how the conceptual framework of education management in the years 2000-2017 developed in them. Based on the analysis, answers will be sought on the areas of management of education and the subject to which the most attention is paid, which topics are most frequently addressed in relation to adult education and senior citizens, how the frequency of these topics has evolved, and whether there are some common patterns among the magazines analyzed. KEYWORDS educational management,...
Keywords:
adult education; analysis; educational leadership; educational management; lifelong learning; pedagogical journals; senior education; analýza; celoživotní vzdělávání; leadership ve vzdělávání; management vzdělávání; pedagogické časopisy; vzdělávání dospělých; vzdělávání seniorů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104078