Název:
Porovnání metod výuky matematiky se zaměřením na geometrii
Překlad názvu:
Comparing methods of mathematics teaching with a focus on geometry
Autoři:
Stříbrná, Eliška ; Tůmová, Veronika (vedoucí práce) ; Kloboučková, Jaroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této diplomové práce je pozorovat, charakterizovat a reflektovat dvě nejznámější metody výuky matematiky - metodu tzv. klasickou a metodu podle profesora Hejného na příkladu dvou učitelů druhých tříd základní školy se zaměřením na geometrii. V teoretické části práce jsou popsány výzkumy, ze kterých vycházím, protože zkoumají výuku podobně, jako tomu je v této práci. Dále jsou zde metody charakterizovány dle literatury a analýzy učebnic a také tu jsou vypsány výstupy Rámcového vzdělávacího programu, dle kterých je následně hodnoceno, zda metoda vede žáky k tomu, co mají umět. Výzkum se skládá z pozorování výuky obou učitelů, vlastního učení v daných třídách a závěrečného dotazníku pro žáky. Za pomoci kvalitativních a kvantitativních metod jsou v praktické části získaná data zaznamenána a zanalyzována. Zástupce tzv. klasické metody klade důraz na opakování a řád. Žákům pokládá většinou takové otázky, které vyžadují kratší odpověď. Žáky škola a geometrie příliš nebaví, ale výsledky znalostí mají poměrně dobré. Zástupce metody podle profesora Hejného vytváří v hodinách prostředí, kde se žák učí vlastním poznáváním skrze úlohy sám nebo navzájem se spolužáky. Na otázky dostává průměrně delší odpověď. Žáci jsou na tom velmi dobře nejen, co se týče znalostí, ale hlavně tím, že je škola a geometrie...The goal of this diploma thesis is to observe, characterize ale reflect two well-known methods of teaching mathematics - so-called classical method and method according to professor Hejný, on the example of two second grade class teachers of elementary school with a focus on geometry. In the theoretical part I list several research works concerning class room observation. I use these to set up methodology of my own research. Moreover, the methods are characterized according to the literature and the analysis of the textbooks. Also the outputs of the Framework Education Programme (in Czech "Rámcový vzdělávací program") are presented in this theoretical part. I use these outputs to evaluate whether the method leads students to what they should know. The practical part consists of observing lessons of two teachers, my own teaching experience in the given classes and final questionnaire for students. Data collected from these observations are analysed with the help of qualitative and quantitative methods. The representative of the so-called classical method put emphasis on repetition and system. He usually asks students questions that require a shorter response. Students do not enjoy the school and geometry that much, but the knowledge results are quite good. The representative of the method according...
Klíčová slova:
geometrie; metoda podle profesora Hejného; metoda tzv. klasická; oblíbenost; výuka matematiky; znalosti; enjoyment; geometry; knowledge; method according to professor Hejný; so-called classical method; teaching of mathematics