Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Dolování a mincování v Kutné Hoře jako námět integrované tematické výuky v dějepise na druhém stupni základní školy
Original title:
Dolování a mincování v Kutné Hoře jako námět integrované tematické výuky v dějepise na druhém stupni základní školy
Translated title:
Mining and Minting in Kutna Hora as a Topic of Integrated Thematic Instruction in History Education in Secondary Schools
Authors:
Urbanová, Petra ; Havlůjová, Hana (advisor) ; Mikeska, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je věnována konceptu integrované tematické výuky, historii dolování stříbrné rudy a ražení mincí v Kutné Hoře. Praktická část představuje návrh integrované tematické výuky pro žáky druhého stupně, který byl ověřen v praxi na základní škole v Suchdole. Žákům bylo teoreticky i prakticky přiblíženo dolování stříbrné rudy a ražení stříbrných mincí v Kutné Hoře. Žáci pracovali se školními historickými prameny a literaturou vážící se k danému tématu. Součástí praktické části byla také exkurze do Vlašského dvora. Ve výuce byly využity didaktické metody a přístupy, které podporují mozkově kompatibilní učení podle konceptu integrované tematické výuky (například řízený rozhovor, skupinová práce, práce s fotografií, brainstorming a další). Součástí diplomové práce je také vyhodnocení praktické realizace návrhu. Zhodnocen je nejen přínos, ale také úskalí integrované tematické výuky.The diploma thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part is devoted to the concept of integrated thematic teaching, the history of silver ore mining and coinage in Kutná Hora. The practical part presents the integrated thematic education for pupils of the secondary school, which was verified in practice at secondary school in Suchdol. The mining of silver ore and silver coinage in Kutná Hora was explained theoretically and practically to pupils. Pupils worked with school historical sources and literature relevant to the subject. Part of the practical part was a field trip to the Italian Court in Kutná Hora. In the teaching were used methods, which support brain-compatible learning according to the concept of integrated thematic teaching (for example an interview, a group work, a photography, a brainstorming, etc.). Part of the diploma thesis is also evaluation of the practical implementation of the proposal. There are reviewed not only the benefits but also the pitfalls of integrated thematic lessons.
Keywords:
coins; history; history teaching; integrated thematic instruction; Kutná Hora; mining; dolování; dějepis; historie; integrovaná tematická výuka; Kutná Hora; mince
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/103995