Original title:
Fenomén bílé
Translated title:
Phenomenon of White
Authors:
Vítek, Petr ; KRÁLOVÁ, Andrea (advisor) ; SMOLÍK, Robert (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce popisuje fenomén bílé barvy z hlediska
kulturního kontextu západního světa. Hlavním tématem je hledání
bílé barvy ve výtvarném umění a bílá v divadle jako výrazový
a výtvarný prostředek. Zabývám se funkcí této barvy v divadle
z pohledu, ze kterého se může vzhledem k divadelní konvenci jevit
zcela nedivadelní, a přesto je v současné době hojně používaná.
Naopak v umění se bílá stala konvenční barvou pro galerijní prostor
20. století.
V praktické části práce reflektuji dva divadelní projekty, na kterých
jsem se podílel v divadle DISK jako scénograf. V projektech hledám
leitmotiv bílé barvy a zdali se dá mluvit o motivu, který utváří můj
výtvarný rukopis.This diploma thesis describes the phenomenon of white color
from the Western world’s culture context point of view. The search
for white color in fine arts and white color as an expression and
an art tool in the theater is the main topic of this thesis. I play
with functions of the color in the theater in a way it can appear
completely non-theatrical due to the theatrical convention, and yet,
it is still widely used nowadays. On the other hand, however, in art,
white has become a conventional color in the gallery space of the
20th century.
In the practical part of the thesis, I reflect two theater projects, in
which I participated as a scenographer in the DISK theater. I am
looking for white leitmotifs in the projects and whether you can talk
about the motive that represents my creative handwriting.
Keywords:
black box; bílá v umění; horizont; nulový bod; prostor (architektura); světelný design; světlo
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10146