Název:
Efektivita zjednodušené četby při výuce slovní zásoby: Kombinace dvou přístupů
Překlad názvu:
The Efficiency of Graded Readers for Teaching Vocabulary: A Combination of Two Approaches
Autoři:
Sedláček, Martin ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Cilibrasi, Luca (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The diploma thesis deals with the relationship between graded readers and teaching vocabulary. We examine whether extensive reading leads to vocabulary acquisition on the basis of context provided by graded readers. In addition, we focus on the frequency of occurrence of individual lexical items and we interpret it as an important variable in teaching lexis. These two factors are compared using test data from two groups of experiment participants. The first group (the reading group) was asked to read the text at their own pace, while the second group was asked to read the text while listening to it being narrated by an English native speaker. Based on hitherto research, the listening group is expected to outperform the reading group. After introducing the topic in chapter 1, we attempt to define extensive reading in chapter 2. Graded readers are based on providing sufficient amount of context for understanding unknown vocabulary. In this chapter we contrast practical application of extensive reading with theoretical foundation in secondary literature. Chapter 3 delineates the methodology used in the present thesis. It is based on replicating a study by Waring and Takaki (2003), and also on research into audio- assisted reading. This methodology is used to measure the efficiency of reading and...Diplomová práce se zabývá vztahem mezi zjednodušenou četbou a výukou slovní zásoby. V práci se pokoušíme zjistit, zda zjednodušená četba skutečně vede k akvizici slovní zásoby na základě poskytnutého kontextu. Kromě toho se v práci zabýváme četností výskytu jednotlivých neznámých slov a interpretujeme ji jako významný faktor ve výuce slovní zásoby. Tyto dvě proměnné porovnáváme na výsledcích testů dvou skupin. Účastníci první skupiny cílový text pouze četli, zatímco druhá skupina byla mimo četby vystavena i poslechovému vjemu (namluvenému rodilým mluvčím). Dosavadní výzkum v této oblasti vedl k formulaci hypotézy, která motivovala celou práci: skupina, která má možnost text nejenom vidět, ale i slyšet, předčí ve výsledcích testů skupinu, která pouze četla. Po uvedení do tématu práce (první kapitola) se snažíme definovat zjednodušenou četbu v kapitole druhé. Zjednodušená četba je založená na poskytování dostatečného kontextu pro pochopení neznámé slovní zásoby. V této kapitole se pokoušíme doplnit postřehy z praxe a teoretický základ z odborné literatury. Ve třetí kapitole vymezujeme metodologii, kterou ve výzkumu používáme. Jedná se o replikaci studie od Waringa a Takakiho (2003), doplněnou o studie v oblasti čtení doprovázeného poslechem. Zmíněnou metodologií se snažíme změřit, zda je čtení...
Klíčová slova:
zjednodušená četba|četba|slovní zásoba|poslech; extensive reading|graded readers|vocabulary|listening