Název:
Možnosti odborného vzdělávání učitelů v oboru čeština jako cizí/druhý jazyk
Překlad názvu:
Options for professional education for Czech as a foreign/second language teachers
Autoři:
Machačová, Veronika ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (abstrakt) Práce se zabývá situací odborného vzdělávání učitelů v oblasti češtiny jako cizího jazyka. Téma bylo zvoleno na základě aktuálnosti problematiky výuky češtiny jako cizího jazyka. Dalším důvodem výběru tohoto tématu je otázka současné situace nabízeného vysokoškolského vzdělání na českých univerzitách. První, teoretická část se zabývá situací a vývojem češtiny jako druhého jazyka. Dále je popsán způsob, jakým jsou v ČR vzděláváni pedagogové, kteří se chtějí věnovat učitelství, konkrétně oboru UČCJ a s tím související profil učitele UČCJ. V neposlední řadě jsou charakterizovány složky, které jsou nezbytnou součástí všech učitelských oborů. Na základě těchto složek výuky se v analytické části zabývám možnostmi odborného vzdělávání v oblasti češtiny jako cizího jazyka a jejich porovnáním. Další část tvoří výčet a popis "neuniverzitních" možností odborného vzdělávání, které jsou v ČR dostupné (kurzy, metodická školení atd.). Cílem této části je ucelený přehled možností odborného vzdělávání v ČR jak na univerzitní půdě, tak i mimo ni, který usnadní práci nejen budoucím, ale i současným pedagogům při orientaci v současné situaci. Praktická část je tvořena kvantitativním dotazníkem a je zaměřena na spokojenost absolventů se studiem oboru UČCJ a povědomí o dalším vzdělávání v tomto oboru. Cílem...v AJ The thesis is dedicated to the situation of professional training for teachers of Czech as a second language. The topic was chosen due to its topical nature as teaching Czech as a second language is a topic growing in importance. Another reason for the choice of this topic is the thoroughly discussed issue of tertiary education at universities in the Czech Republic. The theoretical part of the thesis provides a description of current situation and current options for gaining professional expertise in the field of Czech as a second language. Various university programmes will be compared with respect to the sequence of individual subjects and the perceived purpose of individual subjects for teaching practice. The general availability of the programmes will be compared as well as the opportunities provided to students with respect to further improving their didactic skills The outside university options to gain and develop expertise in teaching Czech to foreigners (including the specialized courses and methodology trainings. The theoretical part aims to provide an overall review of all options for gaining the expertise and practical skills necessary to teach Czech to foreigners effectively. The findings of the theoretical part will help current and future teachers The empirical part will be...
Klíčová slova:
Vzdělání|čeština jako cizí jazyk|čeština jako druhý jazyk|odborná kompetence|vyučování|komparativní analýza; Education|Czech as a second language|Czech as a foreign language|professional competence|teaching|comparative analysis