Original title:
Žánrové očekávání od reklamní fotografie v časopisech od roku 1970 do současnosti
Translated title:
The genre expectation from an advertising photography in magazines from 1970 up to the present
Authors:
Kubíčková, Lucie ; Fišerová, Michaela (advisor) ; Řehořová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Abstrakt Diplomová práce se zabývá žánrovým očekáváním od reklamní fotografie v časopisech od roku 1970 do současnosti. Záměrem teoretické části diplomové práce je charakterizovat reklamní fotografii a porovnat ji s jinými fotografickými žánry jako novinářskou, dokumentární či uměleckou fotografií, protože každý z těchto žánrů charakterizují jiné módy a každý s sebou tak nese výrazně jiná očekávání. Pozornost je tedy věnována zejména kompozici fotografie v rámci těchto jednotlivých žánrů. V souvislosti se srovnáním reklamní a novinářské fotografie se však zaměřuji taktéž na předpisy, které tyto žánry omezují. Dále je cílem této práce zmapovat hranice žánru reklamní fotografie a s využitím konkrétních příkladů znázornit, jaké jsou při tvorbě reklamních fotografií využívány stereotypy, předsudky a normy a jak to dopadne, když se poruší. Nicméně v teoretické části se zabývám také tím, co znamená pojem ilustrační fotografie a kde se tento pojem používá. Praktická část diplomové práce si klade za cíl díky výzkumné metodě kvalitativní analýzy objasnit, co očekávají čtenářky lifestylových magazínů od reklamní fotografie v těchto časopisech a jak může být jejich očekávání narušeno. Klíčová slova Reklamní fotografie, ilustrační fotografie, mluvící metaobrazy, žánrové očekávání, multimodalita, Oliviero Toscani,...1 Abstract This master's thesis deals with a genre expectation from an advertising photography in magazines from 1970 up to the present. The intent of a theoretical part of the master's thesis is to characterize the advertising photography and compare it with other photographic genres such as journalistic, documentary or artistic photography, because each of those genres is characterized by different modes and so, each carries considerably diverse expectations. And thus, an attention is paid especially to a photography composition within the scope of those individual genres. However, in connection with the comparison of the advertising and journalistic photography, I also focus on regulations, which limit these genres. Further, the aim of this thesis is to map the limits of the genre of the advertising photography and depict, with the use of the particular examples, what stereotypes, prejudices and standards are used in the creation of the advertising photographs and how it ends up, when they are broken. Nevertheless, in the theoretical part I also deal with it, what does it mean a term illustrative photography and where this term is used. The practical part of the master's thesis makes it the goal to clarify, thanks to a research method of a qualitative analysis, what female readers of the lifestyle...
Keywords:
Advertising photography; genre expectation; Gunther Kress; illustrative photography; multimodality; Oliviero Toscani; talking metapictures; William J. T. Mitchell; Gunther Kress; ilustrační fotografie; mluvící metaobrazy; multimodalita; Oliviero Toscani; Reklamní fotografie; William J. T. Mitchell; žánrové očekávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102544