Original title:
Chemické omyly ve světle skutečnosti - identifikace a vysvětlení
Translated title:
Chemical mistakes in the light of reality - identification and explanation
Authors:
Fatka, David ; Šmejkal, Petr (advisor) ; Míka, Luděk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá rozšířenými misinformacemi a nepravdami s chemickou tematikou. V teoretické části jsou popsány psychologické efekty, které k šíření mýtů vedou, a možnosti vyvracení těchto mýtů. Tato část také popisuje didaktické důvody, které pro středoškolskou práci s misinformacemi existují. Všeobecná praktická část metodami obsahové analýzy na náhodném vzorku Škol- ních vzdělávacích programů prokazuje možnost využití práce s misinformacemi ve vzdělávání. Dále je zde též sestaven přehled organizací a zdrojů užitečných pro vy- vracení mýtů. Specifická praktická část této práce se pak zabývá analýzou vybraných podezře- lých informací, jejich podloženosti a možností didaktického využití. Jde o "léčebné" požívání roztoku oxidu chloričitého, o teorii překyselení organismu a zásadité stravy a o údajnou škodlivost sladidla aspartamu. V podobě, ve které bývají prezentovány, nejsou opodstatněná žádná z těchto tvrzení a ve všech případech bylo nalezeno mezi jejich propagátory množství nepodložených tvrzení.This thesis deals with widespread, chemically-themed misinformation. The the- oretical part describes psychological effects leading to myth spreading. It also descri- bes the debunking possibilities of such myths and the didactic reasons for misinformation- based work on the high school level. General practical part uses methods of content analysis upon random sample of School educational programmes to prove the usability of misinformation-based work in education. It also summarizes the organisations and resources useful for myth debunking. Specific practical part deals with analysis of chosen suspicious information, their credibility and the possibilities of educational work based on them. The chosen in- formation was the "medicinal" usage of chlorine dioxide solution. Rumors of alkaline diet and alleged harmfulness of aspartame, an artificial sweetener, were also chosen. The way they tend to be presented, none of these claims are backed. In all these cases, multiple unsubstantiated claims were found among proponents of these ideas.
Keywords:
Aspartame; Chlorine dioxide; Media education; Misinformation; Myth debunking; Myths; Aspartam; Mediální výchova; Misinformace; Mýty; Oxid chloričitý; Vyvracení mýtů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102328