Název:
Kognitivní schopnosti plazů a metody jejich výzkumu
Překlad názvu:
Cognitive abilities in reptiles and relevant research methodology
Autoři:
Polonyiová, Alexandra ; Němec, Pavel (vedoucí práce) ; Landová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Plazi jsou při výzkumu kognitivních schopností blanatých (Amniota) opomíjenou skupinou. Vzhledem k jejich fylogenetickým vztahům k ptákům a savcům jsou však poznatky o stavbě mozku a kognitivních schopnostech plazů důležité pro pochopení jejich evoluce u ostatních skupin amniot. V této práci shrnuji dostupnou literaturu o kognitivních schopnostech plazů, která se soustředí především na prostorovou orientaci, jako je orientace podle různých vizuálních vodítek a kompasu, asociativní učení, především vizuální diskriminaci a operantní podmiňování, a na sociální učení. Ukazuje se, že někteří plazi jsou schopni flexibilního chování a při vhodně zvolené metodice obstojí v celé řadě kognitivních úloh. Překvapivé jsou především schopnosti sociálního učení u solitérně žijících druhů. V práci je stručně zmíněna také velikost a stavba mozku plazů, který představuje neurální substrát pro tyto schopnosti. Klíčová slova: plazi, kognitivní schopnosti, velikost mozku, stavba mozku, prostorová orientace, asociativní učení, sociální učeníReptiles are a neglected group in the study of cognitive abilities of Amniota. Due to their phylogenetic relationship with birds and mammals, knowledge about reptile brains and cognition is important to understanding their evolution in other amniote groups. In this thesis, I summarized the literature on cognitive abilities in reptiles, which focuses on spatial orientation, such as orientation based on visual cues or compass navigation, associative learning, mainly visual discrimination and operant conditioning, and social learning. It has been shown that some reptilian species are capable of flexible behaviour and, given the right methodology, can successfully solve a number of cognitive tasks. I also briefly treated the size and structure of reptile brains, providing the neural substrate for these abilities. Keywords: reptile, cognitive abilities, brain size, brain structure, spatial orientation, associative learning, social learning
Klíčová slova:
asociativní učení; kognitivní schopnosti; plazi; prostorová orientace; sociální učení; stavba mozku; velikost mozku; associative learning; brain size; brain structure; cognitive abilities; reptile; social learning; spatial orientation