Original title:
Baletní hudba 19. a 20. století na pohádkové motivy se zaměřením na P. I. Čajkovského a S. Prokofjeva
Translated title:
Fairy Tale Themed Ballet Music in the 19th and 20th Century Focused on the Works of P. I. Tchaikovsky and S. Prokofiev
Authors:
Vilímová, Sheila ; Saláková, Magdalena (advisor) ; Hurníková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název diplomové práce: Baletní hudba 19. a 20. století na pohádkové motivy se zaměřením na P. I. Čajkovského a S. Prokofjeva Diplomová práce se zabývá pohádkovými motivy v baletní hudbě 19. a 20. století. Zaměřuje se především na pohádkové balety Petra Iljiče Čajkovského a Sergeje Prokofjeva. První kapitola se věnuje pohádkovým námětům v baletu v obecnější rovině a dále postupuje konkrétním zařazením těchto námětů do společensko-historického kontextu 19. a 20. století. Kapitola druhá se věnuje stručnému vývoji baletu od počátků jeho vzniku v 15. století a pokračuje dále až do 18. století. Chronologicky popisuje důležitá období a události, které se týkají baletu. Další část se zabývá romantickým baletem a baletní hudbou v 19. století ve Francii a v Dánsku. Ve čtvrté a páté kapitole jsou představena vrcholná baletní díla Labutí jezero, Spící krasavice a Louskáček hudebního skladatele Petra Iljiče Čajkovského a baletního choreografa Maria Petipy. Následně se práce soustředí na balet ve 20. století na pohádkové balety Igora Stravinského a hlavně Sergeje Prokofjeva. Většina těchto baletů vznikla ve spolupráci se uměleckým mecenášem Sergejem Ďagilevem. Poslední část nabízí různé aktivity, které je možné využít v hodinách hudební výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA pohádkové motivy, baletní hudba, romantický balet,...The title of the diploma thesis: Fairy Tale Themed Ballet Music in the 19th and 20th Century Focused on the Works of P. I. Tchaikovsky and S. Prokofiev This diploma thesis deals with fairy tale motifs in ballet music of the 19th and 20th century. It focuses mainly on fairy tale ballets of Peter Ilyich Tchaikovsky and Sergei Prokofiev. The first chapter deals with fairy tale themes in ballet on a more general level and advances to the concrete inclusion of these themes in the socio- historical context of the 19th and 20th century. The second chapter briefly deals with the development of ballet from its beginnings in the 15th century to the 18th century. This chapter chronologically describes important periods and events concerning ballet. The next chapter deals with ballet of the Romantic period and music of the 19th century in France and Denmark. Chapter four and five present the prominent ballets of Peter Ilyich Tchaikovsky, namely Swan Lake, Sleeping Beauty and The Nutcracker. Furthermore, this thesis focuses on ballet of the 20th century, those of Igor Stravinsky and mainly Sergei Prokofiev. Most of these ballets were created in cooperation with the patron of arts Sergei Diaghilev. The last part offers various activities that can be used in music lessons. KEYWORDS fairy tale motives, ballet...
Keywords:
ballet music; fairy tale motives; golden era of classical ballet; Marius Petipa; Peter Ilich Tchaikovsky; romantic ballet; Sergei Prokofiev; baletní hudba; Marius Petipa; Petr Iljič Čajkovskij; pohádkové motivy; romantický balet; Sergej Prokofjev; zlatá éra klasického baletu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/102039