Název:
Aplikace prvků dramatické výchovy ve výuce gramatiky v hodinách češtiny pro cizince
Překlad názvu:
The application of drama techniques in teaching grammar in Czech for foreigners
Autoři:
Bučková, Aneta ; Boccou Kestřánková, Marie (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Předkládaná práce se věnuje využití prvků dramatické výchovy ve výuce gramatiky v češtině pro cizince. Problematiku zkoumá prostřednictvím empirického ověření formou sondy zaměřené na výuku minulého času v kurzu pro vysokoškolské studentky a studenty v Německu. Pro účely sondy byla modifikována tzv. dramagramatická metoda, která propojuje vědomé zaměření na gramatický jev a jednání v komunikačních situacích formou dramatické hry. Práce nejprve ukotvuje zvolený mluvnický jev a jeho prezentaci ve výuce z hlediska lingvodidaktiky. Dále jsou představeny možnosti využití dramatické výchovy ve výuce cizího jazyka. Akcentovány jsou metoda jevištního tvaru a dramagramatická metoda. Prezentovaná sonda ověřuje tři výzkumná očekávání (VO). Podle VO1 dosáhnou subjekty vyučované pomocí dramagramatické metody lepších studijních výsledků v oblasti gramatiky. VO2 ověřuje, zda má výuka s využitím dramatické výchovy pozitivní vliv na dlouhodobou fixaci učiva. VO3 předpokládá, že využití dramatické výchovy zvyšuje motivaci subjektů.(in English): The master's thesis deals with the use of dramapedagogy in grammar teaching in Czech for foreigners. The issue is explored through a pilot study focusing on the instruction of past tense in a university course in Germany. For the purpose of the study, the drama grammar method, which combines explicit grammar exploration and acting in communication situations has been modified. Firstly, the paper specifies the chosen grammatical structure didactically. Secondly, the options of using dramapedagogy in foreign language teaching are introduced. The focus lies on the methods theatre pedagogy (metoda jevištního tvaru) and drama grammar. The presented pilot study examines three research questions (referred to as VO). According to VO1, subjects taught through the drama grammar method will achieve better results in grammar. VO2 verifies if applying dramapedagogy influences the consolidation of student's linguistic performance in a long-term perspective. VO3 expects that using dramapedagogy will increase student's motivation.
Klíčová slova:
výchovná dramatika|gramatika|performativní vyučování|čeština pro cizince|motivace; drama in education|grammar|performative learning|Czech for foreigners|motivation