Název:
"Pekelně se soustřeď!": Analýza na hře založeného přístupu ke kvalitativnímu výzkumu v sociálních vědách
Překlad názvu:
"Train your brain!": An Analysis of Game-based Approaches to Qualitative Research in Social Sciences
Autoři:
Cuker, Ivan ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Kabele, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na hře založené formy kvalitativního výzkumu jsou ve společenských vědách spíše raritou. Postrádáme proto také analýzu povahy dat, která takováto výzkumná metoda přináší. Cílem mé diplomové práce je tedy zjistit, jakými způsoby data získaná výzkumnou hrou reprezentují to, jak lidé skutečně vnímají a prožívají sociální realitu. Pro tento účel analyzuji sedm skupinových diskuzí realizovaných s využitím výzkumného pexesa, ve kterém hráči párují karty s finančními pojmy s kartami s jejich možnými definicemi. Analytické schéma bylo navrženo s využitím teorie relevancí Alfreda Schutze, prezentace self Ervinga Goffmana a koncepce vědění Pierra Bourdieu. Za pomoci těchto teoretických východisek jsem dospěl k několika zjištěním, která mohou být užitečná při budoucím využívání tohoto výzkumného nástroje. Účastníci herního výzkumu se mohou skrýt za své hráčské role, což jim umožňuje interpretovat i citlivá témata, mezi která patří i oblast finanční gramotnosti. Herní prostředí pexeso výzkumu ponechalo hráčům možnost vnášet do diskuze též vlastní, původně nezamýšlená témata a interpretace. To může přispět k pořízení bohatšího množství dat, ale také uvést do diskuze témata, která nejsou k výzkumnému cíli relevantní. Takovéto případy jsou ovšem jen marginální, protože herní rámec zajišťuje rychlý návrat k...There are a few examples of the application of game-based qualitative research methods. Therefore, we lack an analysis of the nature of data that such methods would produce. So, the goal of my diploma thesis is to find out in what ways the data obtained using game-based research methods represent the ways in which people actually perceive and experience social reality. For this purpose, I analyze seven group discussions carried out with the use of a research memory game in which players match cards with financial terms written on them with possible definitions of these terms. I have designed an analytical framework using Alfred Schutz's theory of relevance, Erving Goffman's theory of the presentation of self and Pierre Bourdieu's conception of knowledge. With the aid of these theories I managed to reach several findings which might be fruitful for a future usage of this research instrument. The participants of a game-based research might hide behind their player's roles and thus be able to interpret even sensitive topics such as the financial literacy. The game environment of the memory game research allowed the players to introduce new topics and interpretations into the group discussion despite the fact that such topics might be irrelevant to the research goal. Such cases are rather marginal...
Klíčová slova:
diskurzivní analýza; finanční pexeso; kvalitativní výzkum; výzkum hrou; discourse analysis; financial memory game; qualitative research; research through gaming