Original title:
Využití volnočasových aktivit u dětí na 2. stupni ZŠ během školních přestávek
Translated title:
Use of freetime activities for the secondary school children during school breaks
Authors:
Koníčková, Hana ; Dragounová, Zuzana (advisor) ; Kočíb, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Využití volnočasových aktivit u dětí na 2. stupni ZŠ během školních přestávek. Cílem výzkumu je zjistit, zda sledovaní žáci budou trávit méně času o velké přestávce na mobilních telefonech, pokud se jim nabídnou sportovní či jiné aktivity během této doby. - porovnání času stráveného na mobilním telefonu u žáků staršího školního věku během školní dvacetiminutové přestávky s časem případě stejné přestávky, možností volby pohybových a volnočasových aktivit. Náhodným výběrem byla vybrána vždy jedna třída z ročníku. Výzkumu se zúčastnily děti staršího školního věku (11−15 let). Celkově 77 žáků 6.,7.,8. tříd a 40 žáků z 9. tříd. osob. 9. ročník byl ve výzkumu použit pro realizování samotných aktivit a jako výpomoc při Celková analýza ukazuje zvýšený počet uživatelů na mobilních telefon třídách, a sice ve dnech s aktivitami, nežli bez nich. Co se týče strávených minut na mobilních telefonech, žáci na nich trávili ve dvou třídách méně času, pakliže aktivity probíhaly prostorách školy. Nejvíce času na mobilních telefonech strávili žáci 8. třídy. Klíčová slova: starší školní věk, škola, Finsko, Česká republika, děti a přestávka, výzkumTitle: The use of free time activities for the pupils of secondary schools within the school breaks. Intention:. The aim of this research is to find out whether the observed pupils spend less time on their mobile phones when there are provided sport or other kind of activities which are carried out by school for this particular reason within the school breaks. Methodology: This was a quantitative analysis a comparison of the time spent on a mobile phone in older school age pupils during a twenty-minute school break with time spent on a mobile phone in the event of the same break but with sport and leisure activities. By random selection, one class was selected from the 6th, 7th and 8th class. The research was attended by children of the upper school age (11-15 years). A total of 77 pupils from 6, 7, 8. classes and 40 pupils of the 9th class. This research included a vulnerable group of minors. The 9th year was used in the research to implement the activities themselves and to assist in systematic structured observation. Results: The complete analysis shows higher percentage of mobile phone use in two classes with the emphasis on the days with activities rather than without. The approximate time that the pupils spent on their mobile phones was shorter when there were school activities carried out in...
Keywords:
break; children and their mobile phones; Czech Republic; Finland; older school age; research; school; děti a mobilní telefon; Finsko; přestávka; starší školní věk; výzkum; Česká republika; škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101584