Original title:
Projektová výuka v prostředí malotřídní školy
Translated title:
Projects learning in primary school settings
Authors:
Dokoupilová, Pavla ; Poche Kargerová, Jana (advisor) ; Tomková, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Projektová výuka v prost edí malot ídní školy si klade výzkumnou otázku: Napomáhá za azování projektové výuky v prost edí malot ídní školy rozvoji klí ových kompetencí žák ? Cílem je popsat, analyzovat a vyhodnotit využití projektové výuky na primárním stupni malot ídní školy. Projektová výuka je zde chápána jako jedna z možností realizace vzd lávacího obsahu, který je vymezen Rámcovým vzd lávacím programem pro základní vzd lávání. Práce je len na na dv ásti - teoretickou a praktickou. Teoretická ást vychází z transformace eského školství po roce 1989. Poukazuje na humaniza ní program školské reformy a konstruktivistické p ístupy ve vyu ování. Zabývá se charakteristikou projektové výuky, typologií a fázemi projektu. Seznamuje se specifiky malot ídní školy a s možností za len ní projektové výuky do tohoto typu školy. Poukazuje na klady, ale i možná úskalí projektové výuky. Praktická ást se zabývá realizací a reflexí n kolika projekt v prost edí malot ídní školy s ohledem na specifika tohoto typu školy. Na základ analýzy se snaží posoudit, zda byly ve výuce napln ny principy projektové výuky a zda umožnila rozvoj klí ových kompetencí žák . Dále hodnotí, zda tento typ výuky m že p ispívat k vytvá ení sounáležitosti s místem, kde žák školu navšt vuje. KLÍ OVÁ SLOVA Transformace...The diploma thesis on the subject of Project education in a littleclass school raises a research question: Does the inclusion of a project education in a littleclass school help to develop pupils key competencies? The aim is to describe, analyse and evaluate the use of project education at the primary level of a littleclass school. In here project education is understood as one of the possibilities of realising educational content, which is defined by the Framework Educational Program for elementary education. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part is based on the transformation of the Czech education after 1989. It points out the humanisation program of school reform and constructivist approaches in teaching. It deals with the characteristics of project education, typologies and phases of the project. It familiarises itself with the specifics of a littleclass school and with the possibility of incorporating project education into this type of school. It points out the positives, but maybe even the dificulties of project education. The practical part deals with the realization and reflection of several projects in the littleclass school with regard to the specifics of this type of establishment. On the basis of the analysis, it tries to assess whether...
Keywords:
constructivist approaches; innovation; internal and external conditions; key competencies; littleclass school; project education; Tranformation of the Czech education after 1989; inovace; klíčové kompetence; konstruktivistické přístupy; malotřídní škola; projektová výuka; Transformace českého školství po roce 1989; vnitřní a vnější podmínky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101219