Název:
Konstruktivismus v komunikační a slohové výchově na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Constructivism in communication and text classes for primary schools
Autoři:
Stříbná, Karolína ; Babušová, Gabriela (vedoucí práce) ; Štěpáník, Stanislav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá problematikou a hledáním způsobu, jak využít konstruktivismus ve výuce komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ. Zkoumá možnosti využití konstruktivismu při zavádění nových slohových žánrů do edukačního procesu. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V souvislosti s touto problematikou se v teoretické části zabývá konstruktivistickým pojetím výuky a jeho východisky pro výuku českého jazyka. Teoretická část obsahuje také analýzu dostupných učebních materiálů a pohled na zpracování didaktiky komunikační a slohové výchovy v odborné literatuře. Výzkumné šetření v praktické části ověřuje, jakými prekoncepty u vybraných slohových žánrů žáci disponují. Pro svůj výzkum, jsem zvolila slohové žánry dopis a popis pracovního postupu. Analýza a interpretace jednotlivých šetření nabízí zjištění, jež bychom mohli využít ve výuce těchto žánrů, konkrétně pak při jejich samotném zavádění do výuky. Na jejich základě uvádím v závěru práce doporučení pro možný způsob zavádění vybraných slohových žánrů do hodin českého jazyka.The diploma thesis deals with constructivism and how best to employ it in teaching communication and text classes at elementary schools. It also explores possibilities of using constructivism when new text types are being implemented into the educational process. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on the constructivist way of teaching in general and it's basis for teaching the Czech language in particular. It also contains an analysis of the available teaching materials and a view of the specialised literature on teaching communication and text classes. The practical part presents a research into the pupils' preconcepts about selected text types. The two text types selected for this research are letter and instruction manual. The research is followed by an analysis and an interpretation, which might be useful in teaching about the selected text types. The conclusion provides recommendations for implementing the selected text types into Czech language classes.
Klíčová slova:
1.stupeň ZŠ; dopis; komunikační a slohová výchova; konstruktivismus; popis pracovního postupu; prekoncepty; communication and text classes; constructivism; elementary school; instruction manual; letter; preconcept