Original title:
Vliv sociální žádoucnosti na měření integrity
Translated title:
Influence of social desirability on integrity meausre
Authors:
Křížová, Lucie ; Preiss, Marek (advisor) ; Juríčková, Veronika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této práci se zabývám sociální žádoucností a jejím vlivem na měření integrity. Teoretická část vymezuje základní pojmy, jakými jsou sociální žádoucnost a sociálně žádoucí odpovídání, dále pojednává o metodách, kterými lze sociální žádoucnost měřit a na závěr se zabývá podvodným chováním ve vztahu k odpovídání v psychologických vyšetřeních za použití dotazníků. Cílem mého snažení je zjistit, do jaké míry sociální žádoucnost ovlivňuje odpovídání respondentů v baterii dotazníků Integrita v pracovním prostředí vyvinuté v Národním ústavu duševního zdraví (NÚDZ). K tomuto účelu byl proveden experiment, kdy byla baterie předložena respondentům (N = 100) ve třech scénářích, které se lišily mírou simulace. Skupiny a následné přiřazení konkrétního scénáře byly vytvořeny náhodně. Výsledky skupin s odlišnými scénáři jsou následně porovnány. Na základě toho bylo ověřeno, že sociální žádoucnost má vliv na měření integrity pomocí dotazníkové baterie Integrita v pracovním prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA sociální žádoucnost, zkreslení odpovídání, předstírání, testování, integritaIn this theses I am concerned with social desirability and its influence on integrity measure. The theoretical part defines key terms such as social desirability and socially desirable responding. It deals with methods that can be used for social desirability measuring. The end of this part goes through faking behaviour associated with responding to psychology questionnaires. The aim of my effort is to find out to what extent social desirability affects responding to the 'Integrity questionnaire in the work environment' which was developed by National Institute of Mental Health (NÚDZ). For this purpose, an experiment was performed in which the questionnaires were presented to the respondents (N = 100) in three different scenarios that varied in the simulation rate. Groups and subsequent assignment of a specific scenario were created randomly. Results of groups with different scenarios were compared. Based on this, it was verified that social desirability had an impact on integrity measurement if used 'Integrity questionnaire in the work environment'. KEYWORDS social desirability, response distortion, faking, testing, integrity
Keywords:
integrity; social desirability; integrita; sociální žádoucnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/101006