Název:
Využití metody IDS (Inteligenční a vývojové škály pro děti) a techniky apercepce v hodnocení sociálních a emočních kompetencí dětí
Překlad názvu:
Application of the IDS (Intelligence and development scales for children) and aperception technique in the evaluation of social and emotional competence of children
Autoři:
Štarková, Monika ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá hodnocením sociálních a emočních kompetencí dětí ve věku 7 - 10 let a porovnáním odlišných technik jejich měření. Práce se zaměřuje na zjištění těchto kompetencí za využití Inteligenční a vývojové škály pro děti (IDS) a jejich následné porovnání se sociální a emoční úrovní týž respondentů prokázanou ve vybrané apercepční technice (test Dětského světa Michalova projektivního interview hodnocen pomocí škály SCORS). Jedná se tedy o komparaci výkonově zaměřeného inteligenčního testu s apercepční technikou. Cílem práce je ověření, zda existuje vztah mezi subtesty sociálně-emoční části metody IDS a vybranými škálami SCORS. Východiskem pro toto srovnání je předpoklad, že obě metody měří podobné psychologické konstrukty a proto by spolu jejich výsledky měly korespondovat. Teoretická část se věnuje především vývoji emočních a sociálních kompetencí u dětí a jejich specifikům v mladším školním věku, dále pak představení samotných apercepčních technik a inteligenčních vývojových škál s důrazem na metody zvolené pro výzkumnou studii. V empirické části je provedena analýza dat získaných z obou diagnostických metod. U obou metod je provedena položková analýza a odhad reliability. Výzkumné hypotézy jsou ověřovány pomocí korelační a faktorové analýzy. Pro výzkumnou studii bylo vybráno 30...This thesis deals with the evaluation of social and emotional competencies in 7 - 10 years old children and with comparison of different techniques of their measurement. The aim of the study is to evaluate these competencies by using Intelligence and Development Scale for Children (IDS) and to compare them with the social and emotional level of the same sample proven in the selected apperception technique (the Child's World of Michal's projective interview evaluated with SCORS technique). It is therefore a question of comparison of performance-based intelligence test and apperception technique. The focus of this study is to identify whether there is a relationship between the social-emotional scales of IDS and the selected scales of SCORS. This comparison is grounded in the assumption that both methods evaluate similar psychological constructs and therefore their results should correspond. The theoretical section deals with the development of emotional and social competencies in children and their specifics in a younger school age, then the introducing of apperception techniques and intelligence development scales with emphasis on the methods chosen for the present study. The empirical section provides analysis of data obtained from both diagnostic methods. Item analysis and reliability estimates...
Klíčová slova:
apercepce; IDS; inteligenční vývojové škály; porozumění sociálním situacím; projektivní techniky; sociální a emoční kompetence; aperception; IDS; intelligence development scales; projective methods; social and emotional competence; social situations comprehension