Název:
Zdravotní gramotnost těhotných žen
Překlad názvu:
Health literacy of pregnant women
Autoři:
ČERMÁKOVÁ, Tereza Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Zdravotní gramotnost těhotných žen" pojednává o znalostech těhotných žen ohledně zdravého životního stylu. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké jsou znalosti těhotných žen o zdraví a zdravém životním stylu v průběhu těhotenství. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. V první, teoretické části jsou popsány jednotlivé složky zdravého životního stylu v těhotenství a jejich problematika. Zaměřuje se i na zdravotní gramotnost a edukační činnost porodní asistentky. Druhá část se skládá z výzkumného šetření, které se soustředí na znalosti těhotných žen ohledně zdravého životního stylu v těhotenství. Na základě stanoveného cíle bylo vytvořeno pět výzkumných otázek. Pro výzkumné šetření bylo použito kvalitativní výzkumné šetření formou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo dvanáct těhotných žen. Rozhovory byly po předchozí domluvě a se souhlasem žen nahrávány pomocí diktafonu s přepisem rozhovorů do textu. Získaná data byla zpracována, analyzována a roztříděna do tří kategorií (Prekoncepční příprava, Informovanost žen, Životní styl v těhotenství), které byly rozděleny do podkategorií. Kategorie Prekoncepční příprava byla rozdělena do čtyř podkategorií (Plánované těhotenství, Změna životního stylu, Vitamínové doplňky, Pohybová aktivita). Druhá kategorie s názvem Informovanost žen obsahuje tři podkategorie (Složky zdravého životního stylu, Zdroj informací, Předporodní kurzy). Třetí složka Životní styl v těhotenství zahrnuje šest podkategorií (Stravování, Vitamínové doplňky, Rizikové faktory - alkohol, kouření, Pohybová aktivita, Pohlavní styk, Cestování). Informantky, u kterých těhotenství bylo plánováno, se snažily v rámci prekoncepční péče změnit své dosavadní životní zvyklosti v oblasti stravování, sportu či rizikového chování. Zlepšení životního stylu následovalo i během těhotenství. Ženy upravily své stravovací návyky, strava byla pravidelná, pestrá, bohatá na ovoce a zeleninu. Ženy měly všeobecné znalosti o stravě, kterou by měly v těhotenství omezit. Přes veškerou snahu o dodržování zdravého stravování, některé užívaly v těhotenství vitamínové doplňky stravy. Ohledně pitného režimu, preferovaly čistou vodu či slazené nápoje. Jako nevhodné uváděly nápoje obsahující alkohol či kofein. Rizikové chování bylo však velmi časté. Některé požívaly malé množství alkoholických nápojů během těhotenství, některé pily kávu obsahující kofein a jedna dotazovaná během těhotenství kouřila. Přesto ve výzkumném šetření vyšlo najevo, že dotazované ženy mají informace ohledně negativních vlivů alkoholu či cigaret. Ohledně sportování v těhotenství, kromě jedné, provozovaly sporty bezpečné a zdraví prospěšné a měly přehled o nevhodných aktivitách během těhotenství. Ohledně cestování jsou více opatrné, obávají se o zdravotní péči v cizích zemích. Všechny označily letadlo za nevhodný a nebezpečný dopravní prostředek pro těhotnou ženu. Za hlavní zdroj informací označily internet, získávají však informace i od kamarádek, matek či čerpají ze svého předchozího těhotenství. Pouze některé získávají informace od porodní asistentky, z toho dvě dotazované ženy chodí na předporodní kurzy. Další informantky již mají předporodní kurzy zaplacené. Z výzkumného šetření tedy vyplývá, že pouze malý počet dotazovaných žen využívá poradenskou a edukační činnost porodní asistentky. Informace a výsledky získané výzkumným šetřením mohou posloužit jako materiál pro porodní asistentky při poradenské a edukační činnosti.The Bachelor's Thesis "Health literacy of pregnant women" deals with knowledge of pregnant women with regard to a healthy lifestyle. The goal of this Bachelor's Thesis was to ascertain which the knowledge of the pregnant women about health and the healthy lifestyle during the pregnancy is. This Bachelor's Thesis is divided into two parts. Individual components of the healthy lifestyle during pregnancy and their problems are described in the first theoretical part. It also focuses on health literacy and an educational activity of a nurse-midwife. The second part consists of a research survey that concentrates on the knowledge of the pregnant women with regard to the healthy lifestyle in pregnancy. Five research questions were created on the basis of the stated goal. A qualitative research in a form of a semi structured conversation was used for the research survey. A research cohort comprised twelve pregnant women. After prior agreement and by the approval of the women, the conversations were recorded using a voice recorder with a transcription of the conversations in the text. Gathered data were processed, analysed and sorted into three categories (Preconception preparation, Foreknowledge of women, Lifestyle in pregnancy), which were divided into subcategories. The category Preconception preparation was divided into four subcategories (Intended pregnancy, Change in lifestyle, Vitamin supplements, Physical activity). The second category with the name Foreknowledge of women contains three subcategories (Components of healthy lifestyle, Information source, Prenatal courses). The third component Lifestyle in pregnancy includes six subcategories (Eating, Vitamin supplements, Risk factors - alcohol, smoking, Physical activity, Sexual intercourse, Travelling). Female informants, in which the pregnancy was intended, made efforts to change their present living customs in the area of eating, sport or risk behaviour within the scope of the preconception care. Improvement of the lifestyle followed also during the pregnancy. The women adjusted their dietary practices, food was regular, varied, rich in fruits and vegetables. The women had general knowledge of food, which they should cut down during pregnancy. Despite all efforts for adherence to the healthy eating, some women took the vitamin food supplements during the pregnancy. With regard to drinking habits, they preferred clean water or sweetened beverages. They mentioned the beverages containing alcohol or caffeine as unsuitably. But risk behaviour was very frequent. Some women consumed a small amount of the alcoholic beverages during the pregnancy, some women drank coffee containing caffeine and one female respondent smoked during the pregnancy. Nevertheless, it came out in the research survey that the female respondents have information with regard to the negative influences of alcohol or cigarettes. With respect to doing sports during the pregnancy, except one woman, they did sports safe and promoting health and they kept a good track of unsuitable activities during the pregnancy. With regard to travelling, they are more cautious, they fear for a health care in foreign countries. All women described an aeroplane as unsuitable and dangerous means of transport for the pregnant woman. They identified the Internet as the main source of information, but they also acquire information from friends, mothers or they derive from their previous pregnancy. Only some of them acquire information from the nurse-midwife, two of the respondent women take prenatal courses. Other female informants have already paid the prenatal courses. This implies from the research survey that only a small number of respondent women uses the consultancy and educational activity of the nurse-midwife. Information and results acquired with the research survey can help as a material for the nurse-midwives during the consultancy and educational activity.
Klíčová slova:
edukace; porodní asistentka; Těhotenství; zdravotní gramotnost; zdravý životní styl; education; health literacy; healthy lifestyle; nurse-midwife; Pregnancy Citace: ČERMÁKOVÁ, Tereza. Zdravotní gramotnost těhotných žen. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/53085