Original title:
Současná česká próza v interpretacích pro střední školy
Translated title:
Contemporary Czech Prose and its Interpretation for Grammar Schools
Authors:
Chalupský, Radek ; Klumparová, Štěpánka (advisor) ; Hausenblas, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá současnou českou prózou a její výukou na střední škole. Teoretické kapitoly práce se zaměřují na faktory ovlivňující výuku literatury na střední škole: psychologický a čtenářský profil adolescentního studenta, středoškolské prostředí pohledem učitelů a pohledem státního kurikula a vlastní návrh literárního semináře, jenž svou koncepcí v některých aspektech vyhovuje zažitému schématu a v jiných se ho snaží inovovat. Praktická část práce se zabývá didaktickou interpretací románu Miloše Urbana Hastrman a jejím využitím při tvorbě příprav na dvě výukové jednotky v duchu navržené koncepce literárního semináře. Ověření navrhovaných příprav je následně reflektováno a v závěru práce jsou nastíněny další možné proměny předkládaného konceptu i konkrétních příprav. Klíčová slova: současná česká literatura, literatura na střední škole, didaktická interpretace, didaktický potenciál textuThis thesis reflects the contemporary Czech prose and its teaching at high schools. Theoretical chapters are focused on factors influencing the literature tuition at high schools: psychological and readers' profile of an adolescent student, high school particular environment from the teachers' perspective as well as state curriculum scope. In some respect the proposal of the own literary seminar aims with its concept to follow the ingrained scheme but there are some obvious aspects of innovation. The practical part tackles the didactic interpretation of the novel "Hastrman" by Miloš Urban and its usage when preparing two teaching units according to the proposed literary seminar concept. There is also a reflection of the proposed lesson preparations check up and finally are also mentioned the possible modifications in the concept as well as in those preparations. Key words: contemporary Czech literature, high school literature, didactic interpretation, didactic potential of the text
Keywords:
contemporary czech literature; high school literature; methodological interpretation; methodological text potential; didaktická interpretace; didaktický potenciál textu; literatura na střední škole; současná česká literatura
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100757