Original title:
Vnímání prostoru: Uvedení do problematiky
Translated title:
Visual space perception: Introduction
Authors:
Šikl, Radovan ; Šimeček, Michal Document type: Papers Conference/Event: Kognice 2005, Hradec Králové (CZ), 2005-09-12 / 2005-09-13
Year:
2005
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématika vnímání prostoru je pravděpodobně nejdůkladněji prostudovanou oblastí zrakového vnímání. V průběhu historie se opakovaně ocitala v centru zájmu malířství, filozofie, geometrie, astronomie, fyziologie a stála i u zrodu psychologie jako samostatné vědecké disciplíny. V příspěvku se pokusíme posluchače ve zkratce seznámit s hlavními okruhy problémů, které jsou studovány, používanými metodami výzkumu a některými výsledky, které vypovídají o charakteristických zkresleních člověka při percepčním zachycení prostorových konfigurací. Zmíníme se rovněž o vlastních výzkumech, které byly zaměřeny na hledání vztahu mezi jednotlivými deskriptory vizuálního/optického prostoru (velikost, vzdálenost, umístění, orientace) a na pokus o kvantifikaci parametrů optického prostoru ve vztahu k prostoru fyzikálnímu/reálnému.The topic visual space perception is widely investigated for a long time. During the history, it was of the principle interest for philosophy, visual arts, geometry, optics, physiology and other disciplines. Also, in the times beginning of psychology as a science, the research was often concerned with the questions related to depth perception. In this paper, we introduce the principle questions studied in the field together with the experimental methods used and characteristic results. Finally, we present our own research focused on trade-off between particular spatial descriptors and on selected aspects of the relationship between visual and physical space.
Keywords:
depth perception; environment; interdisciplinary study Project no.: CEZ:AV0Z70250504 (CEP) Host item entry: Kognice 2005, ISBN 80-7041-523-1
Institution: Institute of Psychology AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0159103