Název:
Filozofie pro děti v mateřské škole
Překlad názvu:
Philosophy for Children in Kindergarten
Autoři:
DIENG, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá uplatněním metody filozofování s dětmi v předškolním věku. Teoretická část charakterizuje předškolní děti z hlediska poznávacích procesů a vývoje řeči. Dále je teoretická část věnována psychické a sociální charakteristice předškolního dítěte. V teoretické části je také představen program Filozofie pro děti a pozornost je věnována i charakteristice podmínek filozofování s dětmi ve věkově heterogenní třídě mateřské školy. Praktická část reflektuje realizaci metody filozofování s dětmi v heterogenní třídě mateřské školy. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak děti reagují na tuto metodu, na různá témata, jak o nich uvažují, jak se k nim vyjadřují, jakým způsobem je možné zařazovat filozofování s dětmi jako didaktickou metodu v praxi mateřské školy. K dosažení stanovených cílů bylo použito metody rozhovorů s dětmi a jejich pozorování. Na základě vyhodnocování rozhovorů v rámci větší a menší skupiny dětí bylo možné stanovit efektivní metody a optimální podmínky pro využívání filozofování s dětmi ve vzdělávání předškolních dětí. The bachelor thesis deals with the application of the philosophize with children method for children in pre-school age. The theoretical part characterizes pre-school children in terms of cognitive processes and speech development. Further, the theoretical part is devoted to the psychological and social characteristics of the pre-school child. In the theoretical part, the program Philosophy for children is also introduced and the major attention is paid to the characteristics of philosophize with children conditions with children in the age-heterogeneous class of kindergarten. The practical part reflects the realization of the method of philosophy with children in the heterogeneous class of kindergarten. The aim of the bachelor thesis is to find out how children respond to this method, to various themes, how they think about them, how they express themselves, how to incorporate philosophy with children as a didactic method in kindergarten practice. The method of interviewing children and their observation was used to achieve the stated objectives. Based on the evaluation of interviews within a larger and smaller group of children, it was possible to establish effective method and optimal conditions for the use of philosophize with children in pre-school education.
Klíčová slova:
dialog; Filozofování s dětmi; hledající společenství; mateřská škola; předškolní dítě; community of inquiry; dialog; philosophize with children; Philosophy for Children; preschool children Citace: DIENG, Lucie. Filozofie pro děti v mateřské škole. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/51082