Original title:
Koncept jeskyně a teorie spojených umění
Translated title:
The Concept of the Cave and the Theory of All Art
Authors:
Petrasová, Taťána Document type: Papers Conference/Event: Plzeňské sympozium k problematice 19. století /37/: Světlo, stíny a tma v české kultuře 19. století, Plzeň (CZ), 20170223
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Text vychází ze známé skutečnosti, že v 18. století došlo k prolnutí zahradní a architektonické teorie a klade si otázku jak se teorie architektury a teorie zahrad propojily. Podle autorky ke sbližování obou teorií přispěla dobová snaha vytvořit univerzální teorii všech umění, tak jak ji prosazoval J. W. Goethe.The text is based on the well-known fact that in the 18th century a merging of garden theory and architectural theory occurred, and raises the question of how the theory of architecture and the theory of gardens came to be linked. In the author’s view, the two theories were brought closer by the attempt at that time to create a universal theory of all art forms as advocated by Johann Wolfgang Goethe.
Keywords:
18th century; architecture; Czech lands; fine arts; Germany; Neo-Classicism Host item entry: Světlo, stíny a tma v české kultuře 19. století, ISBN 978-80-200-2819-8
Institution: Institute of Art History AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0286137