Original title:
Mediální obraz Angely Merkel: portrét kancléřky ve vybraném českém tisku
Translated title:
Media Image of Angela Merkel: portrayal of chancellor in Czech press
Authors:
Tajzlerová, Lucie ; Osvaldová, Barbora (advisor) ; Lütke Notarp, Ulrike (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Mediální obraz Angely Merkel: portrét kancléřky ve vybraném českém tisku zkoumá způsob, jakým byla Angela Merkel reprezentována na stránkách deníků Blesk a Mladá fronta DNES během jejího působení ve funkci německé spolkové kancléřky od listopadu 2005 do března 2018. Práce nejprve seznamuje čtenáře s osobou Angely Merkel v historickém kontextu a shrnuje teoretické koncepty a pojmy důležité pro pochopení souvislostí ve vztahu médií a politiky. Následně je čtenář seznámen s výzkumnými otázkami a hypotézami, metodou kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy, základní charakteristikou vybraných deníků, výběrovým souborem a třemi etapami zkoumaného období. Poté jsou vybrané mediální obsahy podrobeny zevrubné analýze: jednotlivá období jsou zkoumána nejprve odděleně a poté porovnána mezi sebou. Následně je srovnán také mediální obraz kancléřky v obou denících. Práce tak odpovídá na otázku, jak byla Angela Merkel reprezentována v prvním, druhém a třetím období své vlády, jak se její mediální obraz proměnil v jejich průběhu, a jak se lišil ve vybraných denících. Výzkumu mimo jiné ověřuje také předpoklad, že mediální obraz Angely Merkel se postupem času změnil k horšímu, a to především v posledním funkčním období.The master thesis Media Image of Angela Merkel: portrayal of chancellor in Czech press examines the representation of Angela Merkel in two most widely read Czech national newspapers during her tenure as Chancellor of Germany from November 2005 to March 2018. The theses first familiarizes the reader with Angela Merkel in historical context and summarizes theoretical concepts and terms, which explain the relationship between media and politics. After that, the reader gets acquainted with the research questions and hypotheses, method of quantitative and qualitative content analysis, basic characteristics of the selected daily newspapers, data sample and three parts of the studied period. Then the selected media contents are analyzed: individual periods are first examined separately and then compared. After that, the chancellor's media image is also compared in both journals. The thesis explains how Angela Merkel was represented in the first, second and third term of office, how her media image changed during the course and how it differed in selected newspapers. The research also verifies the assumption that the media image of Angela Merkel has changed over time to the worse, especially during her last term in office.
Keywords:
agenda-setting; Angela Merkel; content analysis; framing; gatekeeping; media image; priming; representation; social construction of reality; stereotyping; Angela Merkel; gatekeeping; mediální obraz; obsahová analýza; priming; reprezentace; rámcování; sociální konstrukce reality; stereotypizace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99865