Original title:
Nová média jako součást mediální výchovy na středních školách
Translated title:
New media as a part of media education on high schools
Authors:
Hejlová, Karolína ; Wolák, Radim (advisor) ; Zezulková, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Nová média a mediální výchova na středních školách se zabývá zastoupením tématu nových médií ve vzdělávání na středních školách. Trend nových médií stále narůstá a počet jejich uživatelů se neustále zvyšuje, především dospívající s nimi tráví značnou část svého času. Právě proto jsem si dala za cíl ve své práci zjistit, jak si tento fenomén stojí v českém školství na úrovni středních škol, zejména pak gymnázií. Pro komplexní výsledek postupně analyzuji zákonné dokumenty RVP, metodické příručky a další zdroje informací pro mediální výchovu, zároveň zjišťuji znalost tématu a zařazování do hodin na straně pedagogů a v neposlední řadě se dotazuji i přímo studentů. Teoretická část práce tvoří obsahové zázemí diplomové práce i mnou navrhnuté přednášky na téma nová média, na jejímž základě je vytvořena. V praktické části kombinuji kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu pro získání co nejpřesnějších výsledků.Thesis New media as a part of media education on high schools focuses on the representation of new media in education on high school level. The trend of new media and the number of their users are still growing; the adolescents in particular spend great portion of their time using them. That is why I have decided to find out what is the position of this phenomenon in Czech education system on high school level, at grammar schools in particular. To get complex results I firstly analyse statutory documents for national curriculum, then methodological handbooks and other information sources for media education; I also look into teachers' knowledge of this topic and how they implement it to their lessons, and I also directly ask the students. The theoretical part of this thesis creates content base for the thesis itself and also for a lecture about new media that I have put together. The practical part combines qualitative and quantitative methods of research to get as precise results as possible.
Keywords:
Facebook; high school education; Instagram; media education; new media; social media; Facebook; Instagram; mediální výchova; nová média; sociální síť; středoškolské vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100109