Original title:
"Psali jsme mezi řádky" (portrét novinářky Marty Bystrovové)
Translated title:
"We were writing between the lines" (TV portrait - journalist Marta Bystrovová)
Authors:
Mališová, Klára ; Šobr, Michal (advisor) ; Osvaldová, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí - z praktické a teoretické. Praktická část nesoucí název Psali jsme mezi řádky je dokumentaristickým portrétem novinářky Marty Bystrovové, která 25 let (mezi lety 1966-1991) pracovala v deníku Svobodné slovo, který sídlil na Václavském náměstí. Paní Bystrovová se tak neplánovaně stala přímým svědkem zlomových událostí dějin Československa, jako byly roky 1968 a 1989, i přes režimní útlak tisku se však neváhala podílet na otevřeném informování o dění. Práce se tedy snaží ukázat, jak okolnosti ze společenského i osobního života ovlivnily její životní příběh, a snaží se demonstrovat, že i obyčejní lidé, kterým historie veřejně neděkuje, mají neobyčejné osudy, které pomohly formovat dějiny našeho státu a společnosti. Teoretická část navazuje na praktickou práci a fakticky ji rozvíjí. Představuje deník Svobodné slovo a uvádí okolnosti jeho vzniku. Zařazuje ho do kontextu roku 1989, a to v porovnání s Rudým právem (periodikem KSČ), kde se snaží poukázat na odlišnost Svobodného slova, které se snažilo otevřeně informovat o uplynulých událostech. Jelikož je praktická část portrétem novinářky z deníku Svobodné slovo, teoretická práce dále navazuje kapitolou, jež se zabývá portréty ve Svobodném slově. Následně popisuje termín dokumentaristický portrét a krátce...This bachelor thesis consists of two parts - a practical and a theoretical one. The practical part is called We were writing between the lines and it is a documentary TV portrait of Marta Bystrovová, who was a journalist in Svobodné slovo for 25 years (between 1966-1991). The editorial office of this journal was situated at Wenceslas Square and because of that, Marta Bystrovová became a direct witness of the milestones in the history of Czechoslovakia (such as 1968 and 1989). Despite the press oppression, she did not hesitate to honestly inform about the events. Therefore the documentary is trying to show how it all influenced her opinions and beliefs. It is also demonstrating that there are ordinary people with extraordinary life story, whom nobody is saying ‚thanks' to, but they undoubtedly contributed to the evolvement of our society. The theoretical part adds facts to the practical one. First of all, it introduces Svobodné slovo, then, in comparison with Rudé právo, it focuses on what were the differences between these two journals and what was the role of Svobodné slovo, which was not, unlike from Rudé právo, under straight control of the leading Communist party, and therefore was trying to inform honestly about what was happening. The following chapter is about portraits in Svobodné slovo,...
Keywords:
1989; Communist Party of Czechoslovakia; documentary; journal; National Socialist Party; November 17th; portrait; Rudé právo; Svobodné slovo; Velvet Revolution; 17. listopad; 1989; deník; dokumentární; Komunistická strana Československa; portrét; Rudé právo; sametová revoluce; Svobodné slovo; Česká strana národně socialistická
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99454