Original title:
Průsečíky literárního žurnalismu: USA a Francie
Translated title:
The Context of Literary Journalism: USA and France
Authors:
Soukeníková, Eva ; Ježková, Tereza (advisor) ; Köpplová, Barbara (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Literární žurnalistika je publicistický žánr, který využívá prostředky literární narace. V 60. letech 20. století se ve Spojených státech amerických uskupilo hnutí (Tom Wolfe, Truman Capote, aj.), které ustanovilo tento žánr a zakotvilo do domácí mediální produkce. Diplomová práce popisuje základní myšlenkové proudy, které se s žánrem literárního žurnalismu pojí a hledá jejich teoretické ukotvení v mediální i literární vědě. V druhé části komparuje americké literární žurnalisty a jejich texty s Francií a její mediální produkcí. Jejími hlavními tezemi jsou otázky teoretického ukotvení literárního žurnalismu v dobové postmoderní tendenci, jeho možné korelace se společensko-politickými událostmi a dualita subjektivity-objektivity v literatuře a žurnalistice, v neposlední řadě rovněž samotná komparace žánru na americké a francouzské mediální scéně. Představuje šest konkrétních autorů a autorek z amerického i francouzského prostředí, na kterých ilustruje teoretická východiska první části práce. V samotném závěru práce otevírá pro další diskuse téma současného pohledu na žánr literárního žurnalismu tak, jak se mění s digitální érou online médií.Literary journalism is a specific journalism genre which utilizes literary narration. A movement around Tom Wolfe, Truman Capote and other authors was formed in the USA in 1960s. This diploma thesis presents core streams of thought around literary journalism and focuses on its theoretical base in media and literary studies. Furthermore, the thesis compares US literary journalists and their texts with France and its media production. Key issues analysed in this study are theoretical base of literary journalism in the postmodern era, correlations with political and social events, genre comparison in the USA and France, and, finally, dualism of what is considered objective and subjective in literature and in journalism. Theoretical findings are applied in and discussed within the case examples of six authors from both the USA and France. Finally, the thesis opens a further discussion on contemporary perspectives on literary journalism and its representation in the digital space.
Keywords:
Camus; Capote; Didion; France; Giroud; Literary journalism; literature and media; Mauriac; United States of America; Wolfe; Camus; Capote; Didion; Francie; Giroud; literatura a média; Literární žurnalismus; Mauriac; Spojené státy americké; Wolfe
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99940