Název:
Alkohol v médiích pohledem Generace Z: Vnímání, postoje a zkušenosti mladistvých
Překlad názvu:
Alcohol in Media According to the Generation Z: Youth Perception, Attitudes and Experiences
Autoři:
Mrázová, Markéta ; Zezulková, Markéta (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je pochopit postoje, vnímání a zkušenosti českých adolescentů, tj. současné Generace Z, ve vztahu k alkoholu v médiích. Teoretická část práce sumarizuje relevantní výzkumy, koncepty a články týkající se studované oblasti. Práce tak popisuje adolescenty z hlediska generačního rozdělení, vysvětluje specifika cílení na dospívající a rovněž je charakterizuje v souvislosti s jejich mediálním chováním. Teoretická část se dále zaměřuje na popsání různých formátů alkoholu v médiích v kontextu s dospívajícími a charakterizuje české legislativní opatření týkající se alkoholových reklam. Praktická část se soustředí na vyhodnocení vlastního šetření postaveného na principech Q-metodologie, výzkumného přístupu zaměřujícího se na pochopení postojů, vnímání a zkušeností studované problematiky pohledem vybrané cílové skupiny. Z tohoto výzkumu vyplývá, že čeští adolescenti vnímají alkohol obecně pozitivně. Toto chápání je především výsledkem jeho silné sociokulturní role v české společnosti a alkoholové prezence v mediálních formátech, kterou mladiství hodnotí jako pozitivní. Postoj adolescentů k plánované regulaci zůstává nevyhraněný. Spíše než dodatečnou regulaci navrhují častější osvětové kampaně týkající se negativních dopadů konzumace alkoholu. Přínosem této diplomové práce je zaměření jak na...The aim of this thesis is to understand attitudes, perceptions and experiences of Czech adolescents, i.e. present representatives of Generation Z, with regard to the alcohol in the media. The theoretic part summarizes relevant researches, concepts and articles related to the topic of this paper. Therefore, the paper describes adolescents from the perspective of the generational context, explains the specifics of targeting the youth and also reflects their media behaviour. The theoretic part is further focused on description of various formats of alcohol in the media with regard to adolescents; the paper also explains the current legislative regulations of alcohol commercials in the Czech Republic. The practical part focuses on evaluation of own research, based on the principles of Q-methodology - a research approach which enables deeper understanding of attitudes, perceptions and experiences of the topic by the selected target group. Based on this research, it is concluded that Czech adolescents perceive alcohol in a positive way. This positive perception is further strengthened by its socio-cultural role in the Czech society and mainly positive presence in the media formats which support its confident perception. Adolescents' attitude towards the planned alcohol regulation is uncertain. They...
Klíčová slova:
adolescenti; Alkohol; alkohol v médiích; alkoholové reklamy; Generace Z; Q-metodologie; regulace; adolescents; Alcohol; alcohol advertising; alcohol in media; Generation Z; Q-methodology; regulation