Original title:
Trump prezidentem. Analýza mediálního obrazu Donalda Trumpa ve zpravodajství ČTK
Translated title:
Trump for President. Analysis of the media image of Donald Trump in the ČTK news
Authors:
Morys, Lukáš ; Trunečková, Ludmila (advisor) ; Šmíd, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem "Trump prezidentem. Analýza mediálního obrazu Donalda Trumpa ve zpravodajství ČTK" se zabývá zobrazením Donalda Trumpa v textovém zpravodajství České tiskové kanceláře. Z hlediska časového období se práce zaměřuje na zpravodajská sdělení od 18. března 2015 do 20. ledna 2017. V březnu 2015 Trump oznámil, že se chce zúčastnit republikánských primárek pro volbu prezidenta Spojených států amerických, v lednu 2017 se pak oficiálně stal prezidentem. Cílem diplomové práce, která stojí na základech kvantitativního výzkumu s využitím obsahové analýzy, je zjistit, jakým způsobem byla reflektována cesta Donalda Trumpa do funkce prezidenta Spojených států amerických ve zpravodajství ČTK. Práce si klade za cíl objasnit, zdali měl mediální zájem o Donalda Trumpa v průběhu sledovaného období v textovém zpravodajství v ČTK setrvalý vzestup a které z vytyčených tematických kategorií získávají pokrytí v jednotlivých etapách předvolebního soupeření i po volbě. Jako zdroj dat pro analýzu byla využita množina textů získaných z infobanky ČTK. Z výsledků lze vyvodit, že Trumpův úspěch závisel také na tom, že s pomocí zpravodajských médií vyzdvihl svou vlastní osobnost a současně upozadil kritéria související s ideologií, politikou a politickou zkušeností.This thesis titled "Trump for President. Analysis of the media image of Donald Trump in the CTK news" deals with the portrayal of Donald Trump. This thesis focuses on Trump related news release from March 18, 2015 to January 20, 2017. In March 2015, Mr Trump announced his intention to run for presidency of the United States through the Republican Party and would be taking part in the primaries. He officially became president in January 2017. The aim of the thesis, which is based on quantitative research using content analysis, is to find out how the role of Donald Trump as President of the United States of America was reflected in CTK news. The paper aims to clarify whether the media`s interest in Donald Trump had been steadily rising over the period under review in CTK and which of the thematic categories are covered in the various stages of pre-election rivalry even after the election. An aggregate of articles was used as a data resource from CTK`s infobank. It can be concluded from the results that Trump's success also depended on the fact that he was able to highlight his personality and set criterias relating to his ideologies and political experience through the help of the media.
Keywords:
CTK; Donald Trump; media image; news; president; USA; Donald Trump; mediální obraz; prezident; USA; zpravodajství; ČTK
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/99814