Original title:
Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest : případová studie
Translated title:
Construction of national identity in Eurovision Song Contest: case study
Authors:
Bičíková, Zuzana ; Reifová, Irena (advisor) ; Vlasák, Zbyněk (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (abstrakt) Diplomová práce "Konstrukce národní identity na příkladu Eurovision Song Contest: případová studie" analyzuje formou případové studie způsoby a podoby formování české národní identity v největším a nejsledovanějším mezinárodním festivalu populární hudby Eurovision Song Contest. Zejména se snaží identifikovat projevy sebeprezentace České republiky z pohledu mediální instituce, ve výběru soutěžní skladby, v soutěžním vystoupení, propagačním medailonku a videoklipu a prostřednictvím hlasování a sledovanosti. Těchto zjištění je v práci dosaženo tří výzkumných metod, a to polostrukturovanými rozhovory s mediálními odborníky, kvalitativní obsahovou analýzou audiovizuálních materiálů a sekundární analýzy dat. V rámci představených teoretických poznatků je čtenář seznámen se základními koncepty formování identity a nacionalismu a především s Eurovision Song Contest jako geopolitickým a sociokulturním fenoménem. V práci je nastíněn historický vývoj soutěže s ohledem na politické a kulturní ideály, které si klade za cíl prezentovat, a blíže je rozveden vývoj účasti v průběhu let s ohledem rozšiřování hranic směrem na východ. Zároveň jsou představeny některé formy sebeprezentace a konstrukce identity ostatních zemí v soutěži se zvláštním důrazem na země bývalého Východního bloku.The diploma thesis Construction of National Identity in Eurovision Song Contest: Case Study analyses the ways and forms of shaping the Czech national identity in the Eurovision Song Contest, the largest and most watched international festival of popular music in the world. In particular, the thesis aims to identify the manifestation of identity and self-presentation of the Czech Republic from the point of view of a media institution, in the national selection, in the form of the entry itself, in postcards and video clips as well as through voting and viewer ratings. These findings were attained by the combination of three research methods, namely semi-structured interviews with media professionals, qualitative content analyses of audio- visual materials and secondary data analysis. The theoretical framework presents basic concepts of identity formation and nationalism, and provides an in-depth presentation of the Eurovision Song Contest from geopolitical and sociocultural perspectives. The thesis outlines the historical development of the competition with regard to the political and cultural ideas it aims to endorse, and explains the development of participation with special focus on eastward expansion. Several examples of self- presentation and identity construction of other countries within the...
Keywords:
case study; content analysis; cultural identity; Czech Republic; Eurovision Song contest; national identity; popular music; secondary data analysis; semi-structured interview; Eurovision Song Contest; kulturní identita; národní identita; obsahová analýza; polostrukturovaný rozhovor; populární hudba; případová studie; sekundární analýza dat; Velká cena Eurovize; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/100008