Název:
Představy dětí z dětského domova o jejich budoucnosti
Překlad názvu:
The vision of the future of chiltren in institutional care
Autoři:
Mičínová, Lucie ; Švandová, Martina (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá představy o budoucnosti dětí, přesněji adolescentů ve věku okolo 15 let, vyrůstajících v dětských domovech. Vychází ze zkušeností vychovatelů v dětských domovech s velmi ambiciózními představami dětí, které zůstávají často nenaplněné. Teoretická část těží z poznatků o charakteru ústavní péče, o specifických rysech adolescence, psychické deprivaci jako důsledku ústavní výchovy a shrnuje výsledky zahraničních výzkumů týkajících se představ o budoucnosti dětí a způsobu jejich konstruování. Cílem praktické části je hlouběji prozkoumat představy/prekoncepce o budoucnosti dětí z dětských domovů, které se týkají jejich profesního zaměření a kariérních ambicí, vztahových otázek, hodnot, popř. i volného času, a porovnat, zda se tyto představy liší od výsledků výzkumů, které zkoumaly představy dětí vyrůstajících v rodinách. K tomuto účelu jsou realizovány rozhovory s dětmi, které jsou interpretovány pomocí metody kódování. Výsledky lze využít pro cílenou výchovnou práci s dětmi vyrůstajícími v ústavní péči se záměrem připravit je lépe na vstup do samostatného života.The diploma thesis studies preconceptions regarding future of children at the age of 15, growing up in institutional care. It is based on experience of educators working in children homes when hearing children's ambitious preconceptions about future which often remain unfulfilled. Theoretical part characterizes institutional care, specifics of adolescence, psychological deprivation as a result of institutional care and describes outcomes of foreign studies on children's preconceptions regarding future and how it is constructed. The aim of empirical part is to deeply examine children's preconceptions regarding future in institutional care in areas of profession, career ambitions, relationships, values and hobbies and to compare them with the body of research exploring preconceptions regarding future of children living in their families. For this purpose, interviews with children are carried out and interpreted using the coding method. Results can be used for targeted educational work with children growing up in institutional care with the intention of preparing them better for entry into independent life.
Klíčová slova:
adolescence|dětský domov|konstruování budoucnosti|odchod z ústavní péče|prekoncepce|psychická deprivace|ústavní výchova|vychovatel|vývoj psychiky|základní psychické potřeby|životní příběh; adolescence|children's home|constructing future|leaving institutional care|preconceptions|psychological deprivation|institutional care|educator|mental development|basic psychological needs|life story