Název:
Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti a praxe českých škol
Překlad názvu:
Support for the development of reading literacy and the practice of Czech schools
Autoři:
Nešněrová, Pavlína ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Vykoukalová, Věra (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti a praxe českých škol AUTORKA: Mgr. Pavlína Nešněrová KATEDRA: Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: Prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané disertační práce je problematika čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem práce je analyzovat kvalitu čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím specificky zaměřených otázek a úloh a zpracovat praktický metodický manuál pro učitele k tomuto tématu. Vlastní výzkum byl realizován pomocí didaktického testu zaměřeného na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníku 1. stupně základní školy v podobě čtyř skupin otázek a úkolů hlediska dovednosti získávat a zpracovávat informace v různých typech textů, zejména pak v informačních textech. Na základě výsledků byly formulovány závěry a předloženy náměty k diskuzi. Výzkumné závěry byly aplikovány v praktickém manuálu, který je součástí práce a který má sloužit jako inspirace pro učitele, jak lze v hodinách pracovat s literárním textem. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, primární vzdělávání, cílené úlohy, schopnosti a dovednosti, informace z textu.TITLE: Support for the development of reading literacy and the practice of Czech schools AUTHOR: Mgr. Pavlína Nešněrová DEPARTMENT: Department of Primary Education PedF UK Prague SUPERVISOR: Prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRACT: The subject of this dissertation thesis is the issue of reading literacy of pupils of primary education. The aim of the thesis is to analyze the quality of reading literacy of pupils of the first grade of elementary school through specifically focused questions and tasks and to elaborate a practical methodical manual for teachers on this topic. The research itself was realized through a didactic test aiming to determine the reading literacy status of pupils of 3rd, 4th and 5th year of elementary school through four groups of questions and tasks in terms of the ability to obtain and process information in various types of texts, texts. Based on the results, conclusions were formulated and discussion topics presented. The research findings were applied in a practical manual, which is part of the work, and which is intended to inspire teachers to work with literary texts in lessons. KEYWORDS: Reading literacy, primary education, targeted tasks, skills and competences, text information.
Klíčová slova:
cílené úlohy; informace z textu; primární vzdělávání; schopnosti a dovednosti; Čtenářská gramotnost; primary education; Reading literacy; skills and competences; targeted tasks; text information