Název:
Psychologické hranice ve financích: Záleží na nich?
Překlad názvu:
Psychological barriers in finance: Do they matter?
Autoři:
Brabcová, Klára ; Krištoufek, Ladislav (vedoucí práce) ; Fišerová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Psychological barriers are one of the well-know anomalies in the behavioural fin- ance field. The diverging views are still a discussed topic in the academic sphere, as well as in the world of finance professionals. This thesis investigated the role of these barriers in a group of 9 American, European and Asian indices over the period from 2002 to 2018. Using the uniform distribution test and standard or- dinary least squares regression, we look specifically at the effect of the barriers on the distribution of index price levels. Subsequently, we analyse the impact of the barriers on the stock returns. Our results show insignificant impact of such psychological barriers on both of these aspects. This confirms the hypothesis sug- gested in recent studies on this topic, which claims that the market anomalies tend to disappear over the time upon their publication. Keywords behavioural finance, psychological barriers, round numbers, market psychology Author's email: klarka.brabcova@email.cz Supervisor's email: ladislav.kristoufek@fsv.cuni.czPsychologické hranice patří mezi známé anomálie v oblasti behaviorálních fin- ancí. Rozcházející se pohledy na věc se stále diskutují, a to jak v akademické sféře, tak mezi profesionály ve světě financí. Tato práce zkoumá roli bariér na 9 amerických, evropských a asijských burzovních indexech mezi lety 2002 a 2018. Pomocí testů rovnoměrného rozdělení a regrese metody nejmenších čtverců sle- dujeme specificky efekty bariér na distribuci cenové hladiny indexu. Posléze ana- lyzujeme dopad bariér na výnosy. Výsledky ukazují nesignifikantní dopad psy- chologických bariér na oba tyto aspekty. Potvrzují tedy hypotézu navrhovanou v nedávno publikovaných studiích. Podle ní anomálie na finančních trzích mají tendence mizet po tom, co byla o nich publikována literatura. Klíčová slova behaviorální finance, psychologické bariéry, kulatá čísla, psychologie trhu Email autora: klarka.brabcova@email.cz Email vedoucího práce: ladislav.kristoufek@fsv.cuni.cz