Original title:
Implementace zátěžného stavu “Creeping” do multi-body simulace
Translated title:
Introduction of loadcase „Creeping“ to a multi-body simulation
Authors:
Volek, Matěj ; Lošák, Petr (referee) ; Březina, Lukáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[eng][cze]
Tato diplomová práce je zaměřena na implementaci procesu simulace zatěžovacího zatížení do stávajícího rozhraní používaného pro multi-body simulace hnacího vozidla. „Creeping“ bylo definováno jako řízení vozidla bez nárazu na plynový pedál v nízkých převodech. Bylo rozhodnuto simulovat tento stav zavedením sil Jízdních odporů – Aerodynamická odporová síla Fa, síla Valivého odporu Fr a horizontální část Gravitační síly Fgx. Tyto síly byly modelovány v softwaru SimulationX a byl definován model pro zatížení „Creeping“ – ten byl založen na změně stoupání kopce, což dalo výsledky potřebné pro analýzu chování při stavu „Creeping“. Poté byly vytvořeny soubory v softwaru Matlab potřebné pro běh a následné zpracování simulace, které analyzují výsledky v závislosti na čase nebo průměrném točivém momentu motoru. Potom byla správnost procesu kontrolována ve srovnání s experimentálními daty. Toto srovnání ukázalo, že proces pracuje bez velkých problémů; výsledky vykazovaly podobný trend, byly ale ovlivněny nedostatkem vstupních dat z experimentu.
This master thesis is focused on implementation of the process simulating the “Creeping” loadcase into the existing interface used for multi-body simulation of vehicle drivetrain. The “Creeping” was defined as driving a vehicle without hitting a gas pedal in low gears. It was decided to simulate this state by introducing forces of the Driving resistance – Air Drag force Fa, Rolling Resistance force Fr and horizontal part of the Gravity force Fgx. These forces were modelled in SimulationX software and model for “Creeping” loadcase in SimulationX was defined – it was based on change of the angle of the hill grade, which gives the results needed for the Creeping behavior. Then Matlab files needed for the run and post processing of the simulation were created, which analyze the results in dependency on time or mean engine torque. Then the correctness of the process was controlled in comparison with experimental data. This comparison showed that the process is working without major problems; the results showed similar trend, but they were influenced by the lack of the input data from the experiment.
Keywords:
Creeping; Jízdní odpory; pohonná soustava; SimDVP; SimulationX; Torzní tlumič; točivý moment motoru; Creeping; drivetrain Driving resistance; engine torque; SimDVP; SimulationX; Torsional damper
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/83658