Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Proces zavádění individuálního vzdělávacího plánu u žákyně s parciálními poruchami a nadáním na Základní škole v Dobřanech
Original title:
Proces zavádění individuálního vzdělávacího plánu u žákyně s parciálními poruchami a nadáním na Základní škole v Dobřanech
Translated title:
The process of introducing an IEP (individual education plan) for the pupil with partial disabilities and talent at the elementary school in Dobřany.
Authors:
KLINKOVSKÁ, Gabriela Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je rozdělená do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá vysvětlením pojmu individuální vzdělávací plán, vymezením některých pojmů z oblasti parciálních poruch, dále pak problematice nadaných dětí. Praktická část obsahuje případovou studii žákyně základní školy, které se týká proces zavádění individuálního vzdělávacího plánu. Jsou v ní zachyceny postřehy a zjištění, které si zapisovala třídní učitelka, která s Marií pracovala. Je zde také ukázka z Mariina hodnocení, popis jakých výsledků dosahovala a kde se projevovalo její nadání. Práce dále zahrnuje metodický popis této práce, konkrétně analýzu dokumentů, záznamy o žákyni a rozhovory s lidmi, kteří s ní nejvíce pracovali. Cílem práce je popis celého procesu zavádění a tvorby individuálního vzdělávacího plánu, jeho náležitosti a časová náročnost. Tato práce otevírá prostor k přemýšlení nad problematikou nedodržování čekací lhůty pro vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Dále pak i nad dlouhou dobou celého procesu zavádění individuálního vzdělávacího plánu. The bachelor´s thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The theoretical part deals with the explanation of the terms- an individual educational plan, the definition of some terms from the area of the partial disorders and the problems of gifted children. The practical part includes a pupil´s case study from the primary school who is involved into the implementation of the individual educational plan. There are noticed observations which were noted down by the class teacher who worked with the pupil, Maria. Further, there is an example of Maria´s assessment, a description of achievements and an evidence of her talent. The thesis further includes a methodical description of the work, specifically the analysis of documents, records of the pupil and conversations with people who worked with her the most. The aim of the work is a description of the whole process of an individual educational plan implementation and the creation of the individual educational plan, its necessities and the time demand. This work brings an opportunity to think about the issue of non-observance of a waiting time for an examination in a pedagogical-psychological counselling. Moreover, it addresses the long process of the implementation of an individual educational plan.
Keywords:
ADHD; dysorthography; individual educational plan; partial disabilities; primary school; talent; ADHD; dysortografie; Individuální vzdělávací plán; nadání; parciální poruchy; základní škola. Citation: KLINKOVSKÁ, Gabriela. Proces zavádění individuálního vzdělávacího plánu u žákyně s parciálními poruchami a nadáním na Základní škole v Dobřanech. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/54617