Název:
Agresivita dětí v mateřské škole
Překlad názvu:
Aggressiveness of children in kindergarten
Autoři:
MAJEROVÁ, Monika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá agresivitou dětí v mateřské škole, agresivními projevy a jejich příčinami, řešením konfliktních situací a způsoby, jak dětem pomoci agresivitu zvládat. Cílem práce je zjistit, jak mohou pedagogové v mateřských školách pomoci dětem usměrnit jejich agresivitu. Teoretická část uvádí problematiku agresivity z pohledu biologického fungování a vlivu sociálního prostředí. Dále se zabývá příčinami agresivního chování, reakcemi vychovatelů na agresivní projevy a prostředím, které ke snížení jejich četnosti přispívá. Popisuje také cesty vedoucí k rozvoji emoční inteligence, sebeovládání a rozvoji komunikačních dovedností či práci s agresivitou ve výchovách. Praktická část je složena z kazuistik tří dětí, které se častěji projevují agresivně v kolektivu mateřské školy, a u kterých se příčiny agresivního chování liší. Tyto děti jsou pro lepší představu blíže charakterizovány uvedené jsou jejich temperamentové vlastnosti a vztah s ostatními členy třídy. Dále se tato část zabývá popisy aktivit pomáhajících agresivitu usměrňovat. U těchto her a činností jsou zachyceny reakce pozorovaných dětí i celkové působení na kolektiv.The bachelor work deals with the aggressive behaviour in preschool children attending kindergartens, the acts of aggression and their causes, the solution of conflict situations as well as the ways how to help children manage the aggression. The aim of the work is to find out the way how pedagogues in kindergartens can help children to ease their aggression. The theoretical part introduces the aggression issue from the point of biological functioning and the influence of the social environment. It further deals with the causes of aggressive behaviour, the pedagogues' reactions to the aggressive manifestations and the environment contributing to the elimination of the frequency of the aggressive behaviour. It as well describes the methods leading to the development of emotional intelligence, self-control and improvement of communication skills and further shows how to work with the aggression during the education process. The practical part consists of casuistry of three children who more frequently show their anger or aggression while being in the group but are driven by different causes of the aggressive behaviour. Those children are closely characterized in order to provide better picture there are their temperament characters and relationships with other classmates described. The practical part further deals with the description of activities helping to eliminate aggression. During the activities and games there are the observed children's reactions as well as their overall influence of the collective intercepted.
Klíčová slova:
agrese; agresivita; agresivní projevy; emoční inteligence; mateřská škola; aggression; aggression behaviour and manifestations; aggressiveness; emotional intelligence; kindergarten Citace: MAJEROVÁ, Monika. Agresivita dětí v mateřské škole. České Budějovice, 2018. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/49786