Název:
Vliv specifických poruch učení na sociální začlenění dítěte
Překlad názvu:
The influence of specific learning disorders on the social integration of a children
Autoři:
POBŘÍSLOVÁ, Barbora Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce pojednává o vlivu specifických poruch učení na sociální začlenění dítěte. Je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část blíţe popisuje problematiku specifických poruch učení, jejich diagnózu, kompenzaci a reedukaci. V dalších kapitolách šířeji rozebírá vybrané poruchy, konkrétně dysgrafii a dyslexii a jejich příčiny, projevy, diagnostiku a případnou nápravu. Dále se teoretická část zaměřuje na vývojové období věku 12-13 let a uvádí základní vývojové teorie. Práce charakterizuje pojem socializace, školní třídu ve smyslu sociální skupiny a podrobněji rozebírá, jak specifická porucha učení ovlivňuje socializační proces. V praktické části je v rámci výzkumného šetření zjišťováno, jak specifická porucha učení ovlivňuje dítě při sociálním začleňování, konkrétně v oblasti rodiny, školy a třídy a při trávení volného času. Typ výzkumu je kvalitativní, jako metoda zpracování dat jsou použity čtyři případové studie. Autor se opírá o rozhovory, pozorování a analýzu odborných dokumentů. Výzkumný vzorek tvoří čtyři chlapci ve věku 12-13 let s diagnózou specifická porucha učení. Cílem práce je zjistit, zda a jakým způsobem ovlivňují vybrané poruchy učení dítě v rámci socializačního procesu, v trávení volného času, případně v rodinném prostředí.The bachelor thesis discusses the influence of specific learning disorders on the social integration of a child. It is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part specifies in detail the issue of specific learning disorders, their diagnosis, compensation and reeducation. In subsequent chapters broadly discusses selected disorder, namely dysgraphia and dyslexia and its causes, symptoms, diagnosis and possible correction. Furthermore, the theoretical part focuses on the development period of the age of 12-13 years and provides basic evolutionary theories. The thesis describes the concept of socialization, school class in the meaning of social group and it analyzes in details how specific learning disability affects socialization process. In the practical part the research survey determines how specific learning disorder affects the child in social inclusion, especially in families, schools and classes and in leisure time. Type of qualitative research, such as data processing method uses four case studies. The author relies on interviews, observations and analysis of specialised documents. The research sample consists of four boys aged 12 to 13 years diagnosed with specific learning disorder. The aim is to determine whether and how the learning disorders affect selected child in the socialization process, in leisure time or in a family.
Klíčová slova:
dysgrafie; dyslexie; socializace; sociální začlenění; specifická porucha učení; vliv specifických poruch učení; dysgraphia; dyslexia; social integration; socialization; specific learning disorder; the influence of specific learning disorder Citace: POBŘÍSLOVÁ, Barbora. Vliv specifických poruch učení na sociální začlenění dítěte. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/47938