Název:
Pedagogický přístup k dítěti s ADHD - reflexe vlastní zkušenosti
Překlad názvu:
Pedagogical approach to ADHD children - reflection of personal experience
Autoři:
DAŇKOVÁ, Martina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této diplomové práci se zabývám pedagogickým přístupem k žáku se syndromem ADHD. Zaměřuji se na konkrétního žáka, se kterým jsem pracovala. Tuto vlastní zkušenost z praxe považuji za cennou a nevšední. Proto bych ráda touto prací vyjádřila závažnost pedagogického přístupu k dítěti s ADHD. Výzkumný problém tedy vznikl z vlastní praxe při přímé konfrontaci s žákem. V teoretické části se budu zabývat problematikou syndromu ADHD. Zaměřím se na příčiny vzniku a na důsledky syndromu v životě dítěte. Budu se soustředit na stanovení diagnózy a léčbu ADHD. Dále věnuji kapitolu výchově a výchovným prostředkům podle dětského psychologa Zdeňka Matějčka. Vzhledem k současné situaci v českém školství v práci přiblížím inkluzivní vzdělávání v souvislosti s žáky s ADHD. Praktickou část pak věnuji výzkumu mé práce. Upřesním design a metody výzkumu. Uplatním metody pozorování, rozhovorů a popíši jejich výsledky. Dále se budu zabývat výsledky rozhovorů s asistenty pedagoga a pedagogy, kteří pracují či pracovali s žákem s ADHD. Výsledky těchto pozorování a další metody sběru dat, které uvádím v metodologii, jsou základem výzkumného problému této práce.In this Master Thesis, I inquire into pedagogical approach towards a child with ADHD syndrome. I focus on one specific child that I previously worked with. I consider this personal experience as valuable and uncommon. That is reason I would like to express the gravity of pedagogical approach towards an ADHD child. The research problem originates from my own practice and a direct confrontation with the child. In the theoretical part, I deal with the problematics of ADHD syndrome. I focus on the causes of development and effects of the syndrome on the life of the child. I also focus on establishing a diagnosis of ADHD, and on its treatment. I dedicate one chapter on rearing and methods of rearing according to Zdenek Matejcka, a child psychologist. I describe inclusive education in relation to ADHD pupils, based on the current state of Czech school system. The practical part is dedicated to the research of my work. I specify my research design and method. I apply methods of observation, interviews, and describe their results. Moreover, I deal with the results of interviews with pedagogical assistants and with pedagogues that worked or still work with the ADHD pupil. Results of the observations and other methods of data collection that I name in the methodology part form a basis of the research problem of this work.
Klíčová slova:
ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou; asistent pedagoga; chování; matka; pedagogický přístup; prospěch; učitel; výchova; žák; ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder; behaviour; child rearing; mother; pedagogical approach; pedagogical assistant; pupil; school results; teacher Citace: DAŇKOVÁ, Martina. Pedagogický přístup k dítěti s ADHD - reflexe vlastní zkušenosti. České Budějovice, 2018. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/44908