Název:
Dopravní výchova žáků 4. a 5. tříd základních škol na okrese Pelhřimov
Překlad názvu:
The Traffic Education of 4th and 5th Class Pupils of Primary Schools in the Pelhřimov District.
Autoři:
LINHART, Ondřej Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Anotace Tato bakalářská práce sleduje důležité aspekty týkající se dopravní výchovy žáků základních škol. Zaměřuje se zejména na věkovou kategorii žáků 4. a 5. tříd. Práce obsahuje část teoretickou zabývající se specifiky dopravní výchovy. Vlastní kapitola je věnována cílům, které by měly být v rámci výchovně vzdělávacího působení na děti naplňovány. Dále navazují kapitoly, v nichž jsou rozebírány zásadní fenomény podílející se na utváření klíčových kompetencí mladých účastníků silničního provozu. Jsou jimi rodina, škola a dětská dopravní hřiště. Působení těchto institucí má společný cíl, a to vybavit žáky jak teoretickými znalostmi, tak praktickými dovednosti a naučit je jednat v souladu s nimi v rámci zachování zdraví a života dětí i dospělých. Následuje kapitola zaměřující se na rizika chování v dopravě, jejichž následky dokládá naprosto alarmující statistika dopravních nehod dětí. Další kapitoly nesou názvy Chodec a Cyklista, poukazují na správný výklad těchto pojmů a jim odpovídajícímu jednání v reálném provozu. Poslední kapitolu v této části bakalářské práce tvoří BESIP. Snahou bylo upozornit na nezastupitelnou úlohu v mnoha oblastech jeho působení. Přiblížena je jeho historie a současnost, dále funkce krajských koordinátorů a také řada akcí, které se týkají bezpečnosti silničního provozu v krajích ČR. Praktickou část reprezentují dvě samostatné kapitoly. V první se jedná o výzkum zahrnující výčet zúčastněných základních škol, stanovené náležitosti a hlavní sledované faktory. Druhou část představuje metodologie dotazníkového šetření, jeho následná podrobná analýza a konečně shrnutí výsledků, které ponese jistou vypovídající hodnotu zrealizovaného šetření. Jedná se o komparaci sebraného písemného materiálu se zaměřením na kladné odpovědi. Cílem výzkumného šetření bylo rozkrýt úroveň teoretických znalostí všech dotazovaných, porovnat vědomosti chlapců a dívek, a dále srovnat informovanost žáků 4. a 5. tříd základních škol. Práci uzavírá shrnutí dosažených poznatků. V přílohách jsou umístěny tabulky, grafická znázornění a plné znění žáky vyplňovaného dotazníku. Annotation This thesis observes the important aspects related to traffic education of pupils in primary schools. It is especially concentrated on the age group of pupils 4th and 5th grades. The thesis includes a theoretical part dealing with the specifics of traffic education. An individual chapter is devoted to aims, that should be in the context of education - learning influence on children met. The next chapter, which analyzes the fundamental phenomena involved in the formation of key competencies of young road users. They are family, school and children's traffic playground. The actions of these institutions have a common aim, namely to equip students both theoretical knowledge and practical skills and learn to act in accordance with them in protecting the health and lives of children and adults. The following chapter focuses on risk behavior in traffic, the consequences of which proves absolutely alarming statistics on traffic accidents of children. Other chapters bear titles Pedestrian and Cyclist point to the correct interpretation of these concepts and their respective meetings in real traffic. The last chapter in this part of the thesis consists of BESIP. The aim was to highlight the vital role in many areas of its operations. The approach is its history and present, as well as the function of regional coordinators and a number of actions relating to road safety in the Czech regions. The practical part is represented with two individual chapters. The first is a list of research involving the participating primary schools set requirements and main observed factors. The second part presents the methodology of the questionnaire, its subsequent detailed analysis and finally a summary of the results, which bears some predictive value of realized investigations. This is a comparison of the collected written material with a focus on positive response. The aim of the research was to uncover the knowledge levels of respondents to compare the knowledge of boys and girls, and to compare the awareness of the 4th and 5th grades of primary schools. The aim of the research was to uncover the knowledge levels of respondents to compare the knowledge of boys and girls, and to compare the awareness of the 4th and 5th grades of primary schools. The thesis concludes a summary of the findings. In the annexes are placed tables, graphics and the full questionnaire completed for students.
Klíčová slova:
BESIP; chodec; cyklista; dopravní výchova; BESIP; The Cyclist; The Pedestrian; The Traffic Education Citace: LINHART, Ondřej. Dopravní výchova žáků 4. a 5. tříd základních škol na okrese Pelhřimov. České Budějovice, 2017. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/37805