Original title:
Zajištění kvality vzdělávání v organizacích realizujících další profesní vzdělávání
Translated title:
Ensuring the quality of education in implementing organizations further vocational training
Authors:
Urbanová, Dagmar ; Veteška, Jaroslav (advisor) ; Dvořáková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Zajištění kvality vzdělávání v organizacích realizujících další profesní vzdělávání. Dagmar Urbanová ABSTRAKT Cílem práce je analyzovat možnosti zajištění kvality v soukromých organizacích poskytujících další profesní vzdělávání v České republice a zjistit, zda a s jakým dopadem jsou tyto možnosti v současnosti využívány. Teoretická část ukotvuje další profesní vzdělávání do kontextu celoživotního učení, přibližuje historický vývoj tohoto segmentu vzdělávání, připomíná významné dokumenty, organizace a události, jež se zasazují o autonomii, rozvoj a šíření povědomí o důležitosti dalšího profesního vzdělávání. V druhé kapitole teoretické části jsou pak definovány a přiblíženy současné možné nástroje a metody pro řízení a hodnocení kvality dalšího vzdělávání. Výzkumná část zjišťuje dotazníkovým šetřením, jaké metody pro zvyšování kvality svých služeb organizace poskytující další profesní vzdělávání využívají a co jim aplikované metody přinášejí, jaké požadavky kladou na své lektory a celkově jakou roli hraje kvalita v jejich činnostech. Osloveny jsou vzdělávací organizace se zaměřením na profesní vzdělávání z celé České republiky. Zdrojem pro kontakty je webový portál EduCity.cz, prostřednictvím kterého vzdělávací organizace nabízejí své produkty a služby a je současně největší databází vzdělávacích organizací...Quality assurance of education in organizations providing further vocational education Dagmar Urbanová ABSTRACT The aim of the thesis is to analyze the possibilities of assurance of quality in private organizations providing adult professional education in the Czech Republic and to find out whether and with what impact these possibilities are currently used. The theoretical part puts continuing professional education into the context of lifelong learning, outlines the historical development of this segment of education, recalls important documents, organizations, and events that advocate autonomy, development and spreading of awareness of the importance of continuing professional education. In the second chapter of the theoretical part, the current possible tools and methods for the management and evaluation of the quality of adult education are defined and described. The research part uses a questionnaire survey to explore what methods for the improving the quality of their services the organizations providing adult education use, what the applied methods give to them, what requirements they impose to their instructors and the overall role played by the quality in their activities. Educational organizations focusing on adult professional education all over the Czech Republic are addressed. The source for...
Keywords:
adult education organization; further professional education; quality assessment; quality of education; quality of lecture; další profesní vzdělávání; hodnocení kvality; kvalita lektora; kvalita vzdělávání; organizace poskytující další vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/98593