Název:
Pedagogika předklonových jógových poloh ve vztahu ke zdraví veřejnosti
Překlad názvu:
Pedagogy of Yoga Asanas in Relationship to the Public Health
Autoři:
Vysoudilová, Veronika ; Malá, Jitka (vedoucí práce) ; Pánek, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Pedagogika předklonových jógových poloh ve vztahu ke zdraví veřejnosti Cíle: Cílem práce je dle literatury popsat vybrané předklonové asány a zmapovat kvalitu jejich výuky vzhledem ke zjištěným datům; zjistit, jaký je brán zřetel na zdravotní omezení studenta a jaký vliv má na celkovou kvalitu výuky vzdělání lektora. Zhodnotit možnosti využití jógy ve fyzioterapii. Metody: Jde o deskriptivní výzkum empirického charakteru, k jehož vyhotovení bylo použito následujících metod - rešeršního průzkumu, pozorování, dotazování a komparace získaných dat. Výsledky: U zvolených asán se objevují diskrepance v literatuře, mezi jednotlivými autory, i mezi pedagogikou asán na lekcích jógy a jejich teoretickým východiskem. Častý je nedostatečný popis většiny pozic jak v rámci literatury, tak na jednotlivých lekcích. Dvě třetiny lektorů se neptají na zdravotní stav a omezení klienta. Nebyl zjištěn vztah mezi dosaženým vzděláním v rámci jógy a kvalitou výuky asán, stejně tak nebylo potvrzeno, že lektoři se zdravotnickým vzděláním asány vyučují kvalitněji. Předklonové asány nebyly zařazeny do všech lekcí, na 20% lekcí byly zařazeny méně než tři. Klíčová slova: jóga, asána, pedagogika, předklonTitle: Pedagogy of Yoga Asanas in Relationship to the Public Health Objectives: The aim of this thesis is to describe selected forward bend asanas according to the literature, compare the performance and instructions given during lessons with our research. We would like to find out whether a student's health condition is being asked of and considered by the tutor and whether there is a connection between the education of the tutor and their ability to provide appropriate directions. Evaluation of the possibilities for the use of yoga in physiotherapy. Methods: It is descriptive research of theoretical and empirical character, where research, observation, guided interview and comparison of acquired data were used. Results: Among the chosen asanas we found discrepancies in literature research. There were discrepancies among the theoretical background of asanas and their pedagogy in yoga classes. Two thirds of tutors do not ask about an individual's health limitations. A connection between tutors' education in yoga and ability to provide appropriate directions during classes has been not confirmed nor was a connection between medical education in the tutor and their ability to lead quality class. 20% of classes included less than three forward bend asanas and there was a class with none. Key words:...
Klíčová slova:
asána; jóga; pedagogika; předklon; asana; forward bend; pedagogy; yoga