Original title:
Výchova dítěte s autismem v ústavní péči
Translated title:
Education of autistic children in social care institutions
Authors:
Stárková, Blanka ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Krykorková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o výchově dětí s autismem v zařízeních ústavní péče. V první části popisuje pervazivní vývojové poruchy, etiologii, klinický obraz, diagnostiku autismu a základní triádu postižení. Dále se zabývá ústavní péčí o osoby s postižením, historickým vývojem i současností. Věnuje se převážně výchovné péči v těchto zařízeních. Poslední částí je výzkum v zařízeních ústavní péče, které poskytují výchovnou péči osobám s autismem. Cílem výzkumu je zmapovat situaci výchovné péče o autisty v ústavních zařízeních. Použita je metoda dotazníku, rozhovoru, obsahové analýzy. Výzkum je doplněn kazuistikami.Graduation thesis deal about education children with autism in social care institutions. First part describes pervasive evolutionary disorders, it's etiology, clinical picture, diagnosis of autism and typical triads of disorder. This thesis also deals with institutions care, it's history and present situation in education care. Final part is research of social care institutions which take care persons with autism. Goal of the research is mapped situation education care for people with autism in social care institutions. Research methods are questionnaire, interview, content analysis. Research is complemented by case studies.
Keywords:
Autism; autistic spectrum disorders; communication; diagnostic methods; institutional care; integration; mental retardation; quality standarts of care; structured teaching; TEACCH programme; Autismus; diagnostické metody; integrace; komunikace; mentální retardace; poruchy autistického spektra; standardy kvality sociální péče; strukturované učení; TEACCH; ústavní péče
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35411