Název:
Rozvoj procesuálních číselných představ žáků 1. stupně ZŠ
Překlad názvu:
Develoment of procesual number sense of primary school pupils
Autoři:
Holáková, Sandra ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na studium kognitivních a komunikačních jevů, které se vyskytují při řešení úloh v sémantickém aritmetickém prostředí Krokování žáky 1. stupně ZŠ. Tyto jevy jsou odhalovány kvalitativní analýzou řady experimentů realizovaných se žáky 1. stupně ZŠ. Teoretickými východisky, která umožní odhalené jevy popsat, jsou Teorie generických modelů a sémantické ukotvení čísla od M. Hejného, Teorie proceptu (Gray a Tall), teorie budování matematických schémat (Hejný) a didaktický konstruktivismus, strukturální a sémantické představy čísla, proces, koncept a procept.This diploma thesis is focused on study of cognitive and communicative phenomena, which appear at solving exercises in semantic and arithmetic environment First-Grade Students' Stepping. These phenomena are revealed by a set of quantitative analysis experiments undertaken with first-grade pupils. Theoretical basis, which make the description of revealed phenomena possible, are generic model theory and semantic embedding of number (Hejný), procept theory (Gray and Tall), mathematical schema building theory (Hejný) and didactic constructivism, structural and semantic conception of number, process, concept, procept.
Klíčová slova:
budování schémat matematických pojmů; izolovaný a generický model; koncept; matematické podnětné prostředí; procept; proces; prostředí Krokování a Schody; představa záporného čísla; číslo jako adresa; číslo jako operátor; building of schemas of mathematical terms; concept; isolated and generic model; mathematical substantial environment,environment of Steping and Staircase; number as an address; number as an operator; process; understanding of negative number