Original title:
Identita ve fotografii a aplikace tématu do koncepce výuky výtvarné výchovy
Translated title:
Identity in photography and art education
Authors:
Křištová, Adéla ; Arbanová, Linda (advisor) ; Kornatovský, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] KŘIŠTOVÁ, A.; Identita ve fotografii a aplikace tématu do koncepce výuky výtvarné výchovy. [Diplomová práce] Praha 2018 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 110 s. ABSTRAKT Diplomová práce zkoumá vnímání a postavení identity ve společnosti v kontextu historie a současnosti, na základě přístupů zahraničních autorů věnujících se tématice. Téma identity je situováno do kontextu vizuální kultury, dějin vyobrazení člověka v rámci výtvarného umění a žánru portrétní fotografie. Koncepce teoretické části je podložena vybranými autoritami z dějin výtvarné kultury i z oblasti soudobého výtvarného umění. Z teoretické části práce vychází návrhy didaktických zadání a jejich následná realizace na základní a střední škole. Jako další východisko pro přípravu didaktických zadání jsou využity i podněty získané z realizace vlastního autorského projektu, který stejně jako didaktická zadání čerpá z teoretických východisek práce. KLÍČOVÁ SLOVA: identita, společnost, vizuální kultura, portrét, fotografie, digitální obraz, manipulace, zásahKŘIŠTOVÁ, A.; Identity in photography and art education. [Master's Thesis] Prague 2018 - Charles University, Faculty of Education, Art Education Department, 110 pages. ABSTRACT This Master's Thesis explores the perception and position of identity in society in the context of history and present, based on the approaches of foreign authors dealing with the subject. The theme of identity is situated in the context of visual culture, the history of human portrayal within the visual arts and the portrait photography genre. The concept of the theoretical part is supported by selected authorities from the history of art culture as well as from the field of contemporary art. The theoretical part is the basis for the design of didactic assignments and their following implementation at elementary and secondary schools. Second basic point for the preparation of didactic assignments is obtained from experiences gained with authorial project realization. KEY WORDS: identity, society, visual culture, portrait, photography, digital image, manipulation, intervention
Keywords:
digital image; identity; manipulation; Photography; portrait; digitální obraz; Fotografie; identita; manipulace; portrét
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97844