Název:
Dovednosti čtení a analýzy starých a současných map žáků základních škol a gymnázií
Překlad názvu:
Reading and analysing of old and contemporary maps by students of elementary and grammar schools
Autoři:
Gallus, Adam ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Burda, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou a testováním vybraných mapových dovedností na aktuálních a starých mapách u žáků devátých tříd základní školy a čtvrtého ročníku nižšího gymnázia. Práce zkoumá možný vliv typu školy, pohlaví, prospěchu v hodinách zeměpisu a dějepisu a předchozí zkušenosti na dosažené výsledky. Samotnému výzkumu předchází na základě prostudované literatury teoretická východiska, jako je charakteristika mapových dovedností a jejich klasifikace. Dále pak popis použitých mapových podkladů a specifika práce se starou mapou. Pro účely výzkumu byl autorem sestaven didaktický test, který byl nejprve prakticky ověřen na vzorku 34 žáků. Po zjištění, že tento test splňuje veškerá odborná kritéria, byl použit pro výzkum mapových dovedností u 125 žáků na dvou základních školách a dvou gymnáziích. Výzkumná část obsahuje rozbor výsledků didaktického testu mapových dovedností a identifikaci a popis hlavních chyb, kterých se žáci dopustili. Souhrnem výsledků autor odpovídá na položené výzkumné otázky. V závěru se autor zabývá zásadními poznatky této studie a zamýšlí se, co tyto výsledky mohou znamenat pro školní praxi a jakým směrem by mohl případně v této oblasti pokračovat další výzkum. Práce je doplněna o grafy a tabulky. Klíčová slova: geografické vzdělávání, dovednosti, mapové...The main goal of the thesis is to answer whether an ability to use maps in different ways is affected by one or more criteria specified by the author. The author has decided to test abilities of fifteen-year-old pupils to work in different ways with actual and old maps. The thesis examines possible impact of type of the school, gender, school marks achieved in History and Geography lessons, and previous experience with using maps. Before the practical part of the thesis was executed the theoretical part of the thesis had been dealt with. Different map skills were specified and characterized. Maps which the author had chosen to use for the purpose of the thesis were thoroughly described and particular odds of work with old maps were emphasised. For the purpose of the research part of the thesis the author developed a didactic test. At pilot testing a sample of 34 pupils completed the test to verify it is suitable for the thesis purpose and it meets all requirements for scientific research. At the second stage of the practical part of the research a group of 125 pupils from two different types of school completed the test. After the practical part of the thesis the author rigorously analysed completed tests and discussed whether the abilities to use maps seem to be affected by some criteria that had...
Klíčová slova:
dovednosti; geografické vzdělávání; klasifikace; mapové dovednosti; stará mapa; výzkum; classification; geographical education; map skills; old map; research; skills