Original title:
Hračka jako forma vizuality
Translated title:
Toy as a visual form
Authors:
Vojteková, Markéta ; Novotná, Magdalena (advisor) ; Raudenský, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 ABSTRAKT Hračka je způsobem enkulturace. Práce se zabývá hračkou v souvislosti současné vizuální kultury, jako produktu kulturního průmyslu. Řeší otázku, jak konkrétní hračky mohou ovlivňovat vnímání dětí. Studuje typy a základní principy dětských her ve vztahu k hračkám. V případové studii zkoumá proces dětské hry dvou dětí v domácím prostředí v souvislosti s konkrétními hračkami. Dokumentuje a charakterizuje hračky, které mají děti k dispozici a způsob, jak si s nimi hrají. Pozoruje, zaznamenává, analyzuje a reflektuje dětskou hru a sleduje konstanty a proměny představ, konceptů a zkušeností, vstupující do procesu hraní. V návaznosti na výzkumnou sondu navrhuje soubor výtvarných činností. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě, formování, hra, hračka, pozorování, reklama, vizualita, vizuální kultura1 ABSTRACT A toy is a method in encultury. The deals with a toy in context of contemporary visual culture like a product of culture industries. It solves how the specific toys could manipulate children's perception. It examines types and basic principles of children's games in relation to toys. In case study it examines a proces of children's game for two children in a home environment in relation to specific toys. It documents and characterizes the toys which are available for children and a way how a children plays with them. It observes, records, analyzes and reflects children's game and tracks constants and a transformations of ideas, concepts and skills which are entering gaming proces. Following a research probe, it suggest a set of art activities. KEYWORDS Child, formation, game, toy, observe, advertisement, visual, visual culture
Keywords:
analysis; case study; concept; culture; education; experience; game; imagination; participant observation; qualitative research; reflexion; subject; Toy; analýza; hra; Hračka; koncept; kultura; kvalitativní výzkum; představa; případová studie; reflexe; subjekt; výchova; zkušenost; zúčastněné pozorování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97768