Original title:
Tělo jako živý obraz
Translated title:
Body as a moving picture
Authors:
Zemanová, Manuela ; Čech, Viktor (advisor) ; Kornatovský, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma "Tělo jako živý obraz" se ve své teoretické části zaměřuje na fenomén gesta, výrazu, pózy, řeči těla a patosu, tak jak jej můžeme najít v dílech klasických autorů až po současnost. Práce popisuje proměny zmíněných fenoménů z hlediska historického, od klasického až po současné umění. Praktická část diplomové práce v první kapitole popisuje pedagogicko - psychologická východiska k realizaci výtvarných úkolů v praxi, klade si za cíl hledat různé podoby akční tvorby a prakticky vyzkoušet s žáky jejich aplikovatelnost ve výuce výtvarné výchovy. Druhá kapitola je věnována realizaci výtvarných úkolů. Výtvarné úkoly jsou zaměřeny na dialog s vybranými uměleckými díly a na využití artefiletických technik v praxi a jejich přesahů do vlastní tvorby žáků. KLÍČOVÁ SLOVA gesto, výraz, póza, patos, performance, akční uměníMaster's thesis "Body as a Moving Picture" focuses in its theoretical part on the phenomenon of gesture, expression, pose, body language and pathos as we can find it in works for classical authors to contemporary art. The practical part of the thesis describes pedagogically-psychological resources necessary for the realization of art projects in its first chapter. It aims to search different forms of action art and practically test their applicability with students in the lessons of Art Education. The second chapter is dedicated to the realization of art projects. The art projects are focused on a dialog with chosen works of art and the use of artefiletic techniques in practice and their overlap into the students' artistic creations. KEYWORDS gesture, expression, pose, patos, performance art, actionism
Keywords:
actionism; expression; gesture; patos; performance art; pose; akční umění; gesto; patos; performance; póza; výraz
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/97757