Název:
Hodnotové vzdělávání prostřednictvím metody Persona Dolls
Překlad názvu:
Education in values by Persona Dolls method
Autoři:
Sobolová, Šárka ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá metodou Persona Dolls, která vědomě pracuje s předsudky. Teoretická část je zaměřena na mapování proměn v současném vzdělávání, které se v českém školství děly od roku 1989. Došlo k vytvoření kurikulárních dokumentů, které upravují vzdělávání. Druhá kapitola se týká oblasti hodnot, pro které škola může být podnětným prostředím, ve kterém se mohou rozvíjet. Ústřední částí teoretické části je kapitola pojednávající o metodě Persona Dolls. Je zaměřena na teoretická východiska metody, cíle, způsob práce s metodou, prezentuje podmínky pro realizaci, následně pak úskalí, která mohou zamezit efektivnosti práce s metodou. Poslední kapitoly teoretické části jsou věnovány propojení metody Persona Dolls a Rámcových vzdělávacích programů, především v oblasti klíčových kompetencí. Dále se pak věnuje souvislostem metody a hodnot společnosti. Výzkumná část této diplomové práce ověřuje za pomoci kvalitativního akčního výzkumu dle Korthagenova cyklu ALACT, zda je s metodou vhodně zacházeno v praxi, a pokud jsou naplněny zásady práce s panenkou, zda dochází k rozvoji klíčových kompetencí, postojů a hodnot. Dále pak sleduje, zda jsou poznatky žáků získaných za pomoci metody Persona Dolls uplatňovány v jejich reálném životě ve školním prostředí. Klíčová slova: metoda Persona Dolls, Rámcový...This diploma thesis deals with the Persona Dolls method, which consciously works with prejudices. The theoretical part is focused on the mapping of the changes in the current education that has been practiced in Czech education since 1989. The curriculum documents, which regulate education, have been developed. The second chapter concerns the area of values for which school can be the stimulating environment in which they can evolve. The central part of the theoretical part is the chapter dealing with the Persona Dolls method. It focuses on the theoretical starting points of the method, the goals, the method of working with the method, presents the conditions for realization, then the pitfalls that can prevent the effectiveness of working with the method. The last chapters of the theoretical part are devoted to linking the Persona Dolls and Framework Educational Programs, especially in the area of key competencies. It then deals with the context of the method and values of society. The research part of this diploma thesis is verified by the qualitative action research according to the Korthagen cycle ALACT, whether the method is suitably treated in practice and if the principles of working with the doll are fulfilled, whether the key competencies, attitudes and values are being developed. It also...
Klíčová slova:
hodnotové vzdělávání; klíčové kompetence; metoda Persona Dolls; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; vědomá práce s předsudky; žák; deliberate work with prejudice; education in values; Framework curriculum for elementary education; key competences; Persona Dolls method; student